Advokaten 1
» Bland verken, som kostat omkring 50 miljoner kr
onor, finns ett specialbeställt 90 kvadratmeter stort draperi ritat av Jockum Nordström. Även många av Sveriges främsta kvinnliga konstnärer är representerade i den nya samlingen, som finns både i publika delar av byggnaden, och i mer slutna delar där medarbetare sitter. Michael Storåkers, ordförande för galleri och konstrådgivningsföretaget CFHill, har hjälpt SEB med konstinköpen. I en intervju i Dagens nyheter pekar han på att allt fler företag ”borstar nu bort dammet och byter ut guldramarna mot nutida konst”, inte minst för medarbetarnas skull: ”I dag konkurrerar arbetsgivarna inte enbart med lön utan också med arbetsmiljö, konsten har blivit en nyckel i att erbjuda en attraktiv arbetsplats” fastslår Storåkers. Konstsatsningen får också mycket lovord av SEB:s personal, enligt ledningen. Men det har också kommit negativa reaktioner på vissa verk, bland andra en tavla av Ulf Rollof, där konstnären har skjutit på ett skottsäkert glas. Bankens informationschef Viveka HirdmanRyrberg fastslår i en intervju i Dagens industri att ”banken varken vill eller kan censurera samlingen, några upprörda mail till trots”. ”Konstnärer måste ha frihet, annars är det dekoration”, säger hon i intervjun. Att företag använder konst för att stödja sitt varu”Man kan utlysa stipendier, erbjuda föreläsningar om annat än juridik och visa på kulturens betydelse. Det finns massor att göra. Det är kul men också ett bra sätt att förbättra den halvmossiga stämpel som advokater fortfarande har.” jens tillqvist varit närmast obefintliga, och definitivt inte utmanande. Beslutet väckte hård kritik och Sverigedemokraterna märke och framstå som ett modernt och progressivt företag är inte ovanligt. Flera forskare har studerat temat. Konstsatsningar kan också utgöra en del av företagets hållbarhetsarbete, genom att konstinköpen möjliggör för unga konstnärer att fortsätta verka. FRUKTAR HÖGERVÅG Inte alla delar SEB:s tillåtande syn på konst. I september i år beslutade kommunfullmäktige i sverigedemokratiskt ledda Sölvesborg att stoppa inköpen av ”utmanande samtidskonst”. I stället ska kommunen, enligt beslutet, satsa på ”klassisk och tidlös” offentlig konst i staden. Beslutet väckte mycket kritik, samtidigt som kommunens kulturchef gick ut och förklarade att Sölvesborgs konstinköp under senare år 34 34 anklagades för att vilja censurera konsten. Johan Hakelius, politisk chefredaktör på Fokus, menar i sin ledare i oktober månads första nummer av tidskriften att även kulturinstitutioner som Filminstitutet, Konstfack och de statliga museerna gallrar bort konst på politiska grunder. Andra grunder än Sverigedemokraterna, dock. Enligt Hakelius måste konsten i dag vara intersektionell och normkritisk för att vinna maktens gillande. Konst har i alla tider använts både för att uttrycka makt och för att utmana makten och de etablerade sanningarna. Och den andra aspekten av konsten är viktig, menar de intervjuade advokaterna. Jens Tillqvist är, precis som de övriga, bekymrad över Sölvesborgs tilltag. Han tar också upp den växande nykonservatism som erövrar världen från USA i dag, och som bland annat fört med sig att barn i många ADVOKATEN NR 8 • 2019 FOTO: ULRIKA ÖSTER