Intryck 1
KOLLEKTIVTRAFIKENS nya varumärke: miljöpåverkan s
om möjligt. Fördelarna med att de nya varumärkena knyter an tydligare till Region Värmland är många. – Det viktigaste är att medborgarna ska veta vilka verksamheter som ingår i organisationen. Med ett gemensamt uttryck blir det tydligare vad en som skattebetalare är med och finansierar och vad en har möjlighet att påverka. Resultatet av arbetet med de övriga två varumärkena är också under process. – För Folktandvården Värmland bör vi se resultatet innan årsskiftet – förhoppningsvis! För Folkhögskolorna Värmland har processen precis börjat så där får vi vänta ett tag till. ÄNTLIGEN RESULTAT. Cajza Stålheim, kommunikatör, projektleder arbetet med Region Värmlands undervarumärken. FÖRÄNDRINGAR I KOLLEKTIVTRAFIKEN. Markus Bergman, trafikchef för regionbuss och David Widlund, marknadschef på Region Värmland Kollektivtrafik, ser fram emot att testa ny form av busstrafik och att uppleva varumärkesresan. Premiär för dubbeldäckare i Värmland REGION VÄRMLAND VILL öka det hållbara resandet i Värmland. Samtidigt Nu kan många av Värmlandstrafiks kunder resa på nya höjder! Tio dubbeldäckare, med vardera cirka åttio sittplatser, har nämligen börjat trafikera vissa turer på linje 500, 700 och 800. DUBBELDÄCKARNA har tidigare gått i Uppsala län och ersätter nu, utan extra kostnad, några av Värmlandstrafiks ordinarie bussar. Komforten lovar gott och precis som övriga bussar är de anpassade för personer med funktionshinder, har wifi och infotainmentsystem. Vissa säten har även bord. – Dubbeldäckarna är ett resultat av ett gott utvecklingssamarbete med vår entreprenör Nobina Sverige, säger Markus Bergman som är trafikchef för regionbuss på Region Värmland. ligger stora upphandlingar av både regiontrafik och tätortstrafik bara några år bort. Två starka skäl till att testa olika fordon, trafikmodeller och bokningslösningar för kollektivtrafiken. – Vi testar mycket nu för att hitta framtidens lösningar för en smart och flexibel kollektivtrafik där värmlänningarnas behov är i fokus, säger Markus. MÅNGA JOBBPENDLAR från Karlstad till Årjäng varje dag och det har länge funnits önskemål om en snabbare busslinje från Karlstad. En som innebär att man kan ställa bilen hemma, jobba under resan och hitta nya flexibla arbetssätt. Här får nu de nya dubbeldäckarna en viktig roll. – Vi har nu sjösatt ett test av specialturer på linje 700 mellan Karlstad och Årjäng, med en direktbuss på morgonen och en på eftermiddagen. Vår förhoppning är att många kan börja sin arbetsdag redan när de stiger på bussen på morgonen och avsluta den när de stiger av bussen på eftermiddagen, säger Markus. ■ INTRYCK NUMMER 3 2022 | 15