WE Ledare
WE Det medvetna företaget
WE Så skapas det medvetna företaget
WE I huvudet på en hjärnforskare
WE Medvetna företag tar tillvara individernas driv
krafter
WE Här har det klassiska CV:t spelat ut sin roll
WE Den strategiska resan från energi till infrastr
uktur
WE Det framgångsrika teamet måste få tid
WE Full koll med noll i sikte
WE En växande organisation under stark omvandling
WE Framtiden är redan här
1:2015 | PROFIL » I SPANIEN ÄR DET FÖR NÄRVARANDE
EN KAMP PÅ LIV OCH DÖD, DÄR NÅGON ELLER NÅGRA PÅ SIKT MÅSTE VIKA NED SIG.« HENRIK SJÖLUND tillväxt. Våra stora utmaningar finns på säljsidan och inom produktutvecklingen. Vi måste vara fortsatt vassa för att lyckas med att hålla avståndet till våra konkurrenter.« Exklusiva kunder med stora krav och små efterfrågade volymer måste innebära en stark marknadsnärvaro över hela världen? »Vi är en global aktör, som fokuserar på export. Vi levererar främst till Europa, men också till Asien och Nordamerika. Det innebär att vi även utanför Europa måste ha en hög servicenivå, som motsvarar det de lokala leverantörerna kan erbjuda sina kunder. Detta är en stor utmaning, som kräver god lokal kännedom och speciella lösningar.« Utmaningarna har varit annorlunda inom Holmen Paper? »Ja, här har vi gått igenom en hisnande resa med omfattande omstruktureringar. Vi har ändrat produktmixen och vi har gjort betydande energiinvesteringar. I Braviken investerar vi nu i en helt ny kalanderkapacitet med vars hjälp vi kommer att kunna tillverka ett SC-papper baserat på hundra procent färska fibrer. Det blir ett obestruket magasinpapper, som gör det möjligt för kunderna att spara pengar. Satsningen medför också att vi ökar andelen magasinpapper och minskar andelen tidningspapper i bruket.« Är inte detta en vågad satsning i nuvarande marknadsläge? »Nej, vi ser det inte så. Detta är ett helt rätt beslut och en framtidsinvestering, som vi kommer att ha nytta av i många år. Den bygger på att vi har konkurrenskraft för att ta marknadsandelar på marknaden. Tidningspappersmarknaden kommer fortsätta sjunka och det är just därför vi gör detta. Vi har med vår konkurrenskraft för avsikt att köra med ett betydligt högre kapacitetsutnyttjande 26 »Vår tro är att vi ska fokusera på utveckling och noga följa marknaden, men jobba med de tillgångar vi har. Vi ska slå mynt av vår uthålliga affärsidé, där vi har vunnit priser för vår hållbarhet. Det här är ett företag som håller i längden«, säger Henrik Sjölund. än genomsnittet i industrin. Detta tack vare ett mycket effektivt bruk, höjd produktivitet och en bra råvarubas, som utgörs av färska fibrer. Vi kommer att precis som i bruket i Hallsta kunna erbjuda en smartare produkt, som ger kunden möjlighet att spara pengar. Vi fokuserar på det vi kan påverka och vår ambition i nuvarande marknadsläge är att ta marknadsandelar för att bibehålla ett högt kapacitetsutnyttjande. Vår stora utmaning blir att klara införsäljningen av den nya produkt vi ska göra.« Lämnar ni tidningspapperet helt? »Nej, men tidningspapper kommer framöver i Braviken endast att tillverkas i en mindre skala för den lokala marknaden, där den även i en krympande totalmarknad kan vara en fortsatt bra affär. Tidningspappersbruket i Madrid i Spanien har vi effektiviserat och det är idag ett högeffektivt bruk, även om marknaden är extremt utmanande. Den spanska marknaden har utvecklats synnerligen dåligt med sänkt efterfrågan på tidningspapper, vilket tvingar fram strukturella förändringar. En nyckel till framgång i Spanien är tillgången till returfiber och möjligheten att få avsättning av produktionen inom ett rimligt geografiskt område. Här är det för närvarande en kamp på liv och död, där någon eller några på sikt måste vika ned sig.«
WE Leder världen mot ökad hållbarhet
WE Välkommen till den närverkande tiden
WE Så blir du en first mover
WE Ett nätverk med anor
WE Handbok för elansvariga
WE Elefanten som aldrig slutar dansa
WE Entre-passet blir access-kort
WE Ny webbutbildning kring säkerhetskultur