WE Ledare
WE Det medvetna företaget
WE Så skapas det medvetna företaget
1:2015 | DET MEDVETNA FÖRETAGET » EN FUNKTIONSIND
ELAD ORGANISATION LEDER TYVÄRR BARA MOT DUMHET OCH MEKANISERING. FÖRETAGET BLIR SOM ETT UPPSTOPPAT BLINT DJUR MED FUNKTIONER.« MARTIN BÖRJESSON erfarenhet, som kopplas på när vi finner anledning till det. Det handlar om en inbyggd förmåga att kunna använda minnet konstruktivt för att förutsätta och planera inför vad som ska komma«, säger Martin Börjesson. En gemensam världsbild På samma sätt bör även organisationer bygga in ett framtidsminne, som ständigt ifrågasätter organisationens rådande världsbild i syfte att uppnå en större medvetenhet och därmed bättre anpassningsförmåga. »Det handlar om att skapa en strategisk konversation inom företaget, som utmanar de dagliga planerna och sätter in dessa i olika framtidsperspektiv. Syftet är att skapa en organisationsövergripande världsbild och en kontinuerlig diskussion, som har förmåga att överbrygga de olika perspektiven i olika delar av organisationen och föra upp diskussionen på ett strategiskt plan«, säger Martin Börjesson. Den gemensamma världsbilden gör det möjligt att på ett gemensamt plan förstå vad som är viktigt, vilka signaler som är viktiga för företaget och på vilket sätt. »Det är en förutsättning dels för att viktig information ska kunna samlas in och användas på bästa sätt, men också för att världsbilden hela tiden ska ifrågasättas och utvecklas i enlighet med omvärldens och den egna organisationens förändring.« Värdet av en strategisk konversation Genom att utveckla alternativa scenarier åstadkoms en betydligt bättre förståelse för organisationens framtid och lärande. Då ökar också chansen att företaget hanterar kommande kriser och andra förändringar bättre än sina konkurrenter. Detta innebär en enorm konkurrensfördel jämfört med att vara tvingad till att handla instinktivt. »Genom strategiska konversationer uppnås också en bättre allmän medvetenhet om den egna organisationens identitet, inriktning och hur förändringar i omvärlden kan komma att påverka verksamheten i framtiden. Framför allt innebär det att den enskilde medarbetaren får en större förståelse för hur företaget, divisionen eller den egna avdelningen påverkas, vilket indirekt leder till en större känsla av delaktighet och förståelse för det strategiska perspektivet. Den kanske viktigaste poängen med den strategiska konversationen är att den egna kunskapen lyfts fram – kunskap som 6 företaget tidigare kanske inte har förstått att det hade«, säger Martin Börjesson. Med en strategisk konversation skapas förutsättningar för ett alternativt sätt att styra företaget i en tid då traditionella företagsformer är under omprövning. »Arbetet med framtidsbilder höjer nivån och värdet på strategiarbetet genom att det tydliggör och ifrågasätter det egna företagets position och identitet samtidigt som det lyfter fram olika relaterade trender, utvecklingslinjer och osäkerheter i omvärlden«, säger Martin Börjesson. Skapa en dynamisk karta med hjälp av scenarier Det medvetna företaget, som vill agera moraliskt och kommersiellt rätt, behöver ta hjälp av denna typ av verktyg för att skapa hypoteser om olika strategiska operationer, utveckla en gemensam teori och föreställning om framtiden. Företaget skapar en gemensam omvärldsbild genom att på detta vis identifiera och tydliggöra trender och osäkerheter i omvärlden och paketera dessa som ett antal framtidsscenarier. Dessa scenarier kan sedan ligga till grund för utvecklingen av nya strategier eller fungera som en testbädd för de redan befintliga strategierna genom att dessa utvärderas i de olika scenarierna. Då erhålls en djupare och bredare förståelse för de styrkor och svagheter dagens verksamhet har i framtiden. »Den statiska världsbilden kan bytas ut mot en dynamisk karta, som man under resans gång lite då och då sneglar på. Om något håller på att förändras, så förändras även kartan. Det är därför viktigt att organisationen ständigt fortsätter att utveckla nya omvärldsbilder, ifrågasätter självbilderna och kontrasterar dessa mot varandra«, säger Martin Börjesson. Bred omvärldsbevakning Många blinda organisationer lägger ned mycket tid och resurser på omvärldsbevakning med oftast en begränsad effekt. Det är vanligt att ansvaret för omvärldsbevakningen delegeras till en liten stabsorganisation med fokus på informationsflödet och med uppgift att se till att organisa
WE I huvudet på en hjärnforskare
WE Medvetna företag tar tillvara individernas driv
krafter
WE Här har det klassiska CV:t spelat ut sin roll
WE Den strategiska resan från energi till infrastr
uktur
WE Det framgångsrika teamet måste få tid
WE Full koll med noll i sikte
WE En växande organisation under stark omvandling
WE Framtiden är redan här
WE Leder världen mot ökad hållbarhet
WE Välkommen till den närverkande tiden
WE Så blir du en first mover
WE Ett nätverk med anor
WE Handbok för elansvariga
WE Elefanten som aldrig slutar dansa
WE Entre-passet blir access-kort
WE Ny webbutbildning kring säkerhetskultur