STT 1
4 STT Vecka 2 onsdag 10 januari 2018 NÄRINGSLIV R
EDAKTÖR: ANN SOFIE WAHLBERG · 0325-479 52 Alexander von Braun, mitten, plastar in en husgavel tillsammans med kollegan Adam Andreasson, t.v. Isac Wiselqvist, t.h. passar på att hjälpa till under besöket. Hur kommer det sig att ni ställer upp som handledare? Lärlingen Alexander von Braun, lärlingskoordinator Ann-Sofi Sinkkonen, Alexanders handledare Mikael Augustsson, Mjöbäcksvillan, lärlingen Isac Wiselqvist och Isacs handledare Ulf Carlsson, UPC Bygg. FOTO: KATARINA JOHANSSON Byggeleverna på plats ute på företagen TRIVSELBYGDEN Marks gymnasieskola och Trivab startade i höst upp en ny utbildningssatsning, där bygg elever får större delen av sin utbildning på företag i Trivselbygden. Nu har eleverna varit ute på företagen sedan höstlovet, och STT fick träffa två av dem. Träffen äger rum på Mjöbäcksvillan, där Alexander von Braun gör sin första lärlingsperiod, med Mikael Augustsson som handledare. Alexander är i full gång med att plasta in en husgavel när STT anländer. Han är nöjd med sitt val av utbildning. – Det känns bra att vara ute i arbetslivet, vi får lära oss väldigt mycket, säger han. Vid träffen medverkar även Isac Wiselqvist, med sin handledare Ulf Carlsson, UPC Bygg i Överlida, samt Ann-Sofi Sinkkonen, lärlingskoordinator på Marks Gymnasieskola, som anordnar utbildningen i samarbete med Trivab, Trivselbygdens utvecklingsbolag. Lärlingarna, som är nio till antalet, gick första halvan av höstterminen inne på skolan, men sedan höstlovet är de ute på företagen tre dagar varje vecka. Tanken är att de ska vara på samma arbetsplats hela första skolåret, för att sedan byta så de får prova på olika delar av yrket. – Det har fungerat jättebra enligt rapporterna jag får, så jag känner lite stolthet, säger Ann-Sofi Sinkkonen. Alexander von Braun bor i Skene, och Isac Wiselqvist i Björketorp. De åker minibuss från skolan ut till företagen, något som fungerar bra, säger de. Även om Isac har en minst sagt komplicerad färdväg om dagarna. – Jag går upp halv sex, och tar traktorn till stationen. Åker tåg till Skene, går till skolan, och åker minibuss till Överlida för att sedan åka med Ulf dit vi ska. Sedan är det samma sak på vägen hem! De båda har en ganska skild arbetssituation på sina lärlingsplatser. Alexander är på samma plats under dagarna, medan Isac får åka runt med Ulf. – Det är spännande varje dag, man vet inte vart man ska, säger Isac. – Isac har bland annat fått vara med och lägga tak, tilläggsisolera och dreva fönster. Sedan gör jag också mycket bostadsanpassningsjobb, med dörrbreddning och ramper, säger Ulf Carlsson. Både Ulf och Mikael tycker det är viktigt att ställa upp som handledare för att ge eleverna chansen att komma ut i arbetslivet. Och redan från start har de unga lärlingarna blivit en tillgång, säger de. – Det började med en gång, men för att de ska klara sig självständigt tar det ju lite längre tid, säger Mikael. Nu är ju tanken att det ska fyllas på med lärlingar varje år, kommer företagen att räcka till? – Det borde de göra, det är oerhört företagstätt här. När vi grundade företagarföreningen här på 1980-talet hette det att det var företagstätare här än i Gnosjö, säger Ulf. Detta första år hade man ingen ansökning till lärlingsutbildningen, utan skolan ringde runt till eleverna som sökt byggprogrammet för att höra om de var intresserade av att gå som lärlingar. Till nästa skolår är det därför första gången elever kan söka lärlingsplatserna. – Nu gäller detta även de andra yrkesprogrammen vi har hos oss, berättar Ann-Sofi Sinkkonen. – På sikt är också tanken att man ska kunna söka mer udda utbildningar, som till exempel finsnickare. Detta årets lärlingar går tillsammans med övriga bygg elever de dagar de är inne på skolan, något Alexander och Isac ser som den enda nackdelen med utbildningen, eftersom de inte får den naturliga gemenskapen med klasskamraterna . – Det är inte så lätt att hitta någon att sitta med i skolan när man inte är där varje dag, säger Isac. Nästa år är tanken istället att eleverna på de olika lärlingsutbildningarna ska gå i en gemensam klass de dagar de är på skolan och där läsa de gymnasiegemensamma ämnena. – Det har vi gjort just för att lärlingarna ska få en gemenskap på skolan, säger Ann-Sofi. På sikt är målsättningen att man ska kunna förlägga den teoretiska delen av utbildningen till Mjöbäck, där en stor del av de deltagande företagen finns, säger Tommy Stensson, trivselbygdsutvecklare på Trivab. – Det finns mycket att utveckla, det här är en grund att stå på. Det var Tommy, som tillsammans med Jonas Andersson, biträdande rektor på Marks gymnasieskola, drog igång projektet, efter att man på Trivab fått signaler om att byggföretagen i Trivselbygden hade svårt att hitta personal med rätt kompetens. – Från Trivabs sida är det viktigt att det finns kompetensförsörjning till företagen. Det kan man få med en lokal utbildning, säger Tommy Stensson. Även han är nöjd med uppstarten av projektet. – De företag jag pratat med verkar nöjda, så det är väldigt positivt! KATARINA JOHANSSON katarina@stthuset.com Ann-Sofi Sinkkonen Lärlingskoordinator Marks Gymnasieskola – Eleverna får chansen att prova fler moment, och får lära sig hur det fungerar på en arbetsplats. De blir anställningsbara direkt. Tommy Stensson Trivselbygdsutvecklare Trivab – För Trivabs del finns det många aspekter, dels att kompetensförsörja företagen i Trivselbygden, dels att vi i framtiden vill att det ska skapas nya företag här. Kan ni rekommendera lärlingsutbildningen till andra? Ulf Carlsson UPC Bygg Överlida Mikael Augustsson Mjöbäcksvillan Mjöbäck – För att det är bra! Jag fick själv gå i lära, och det är det enda sättet att lära sig, att komma ut i verkligheten. – Jag har också gått som lärling, och tycker det är viktigt att ge eleverna chansen att komma ut. Det här behövs om det ska komma någon efter oss. Vad är fördelen med lärlingsutbildningar ute på företagen? Alexander von Braun Lärling på Mjöbäcksvillan – Ja, självklart! Det passar om man är mer praktisk med händerna. Isac Wiselqvist Lärling på UPC Bygg – Ja, för den som är motiverad. Om man har motivationsproblem är det bättre att stanna i skolan.