Kulturrådets årsredovisning 2017 1
Kulturrådets årsredovisning 2017 Under Associatio
n of Performing Arts Professionals (APAP) samordnade Kulturrådet en svensk delegation i samverkan med Sveriges ambassad i Washington DC och det svenska generalkonsulatet i New York. Vid Performing Arts Market in Seoul (PAMS) i Sydkorea samordnade Kulturrådet den svenska och nordiska närvaron på den internationella scenkonstmässan. Kulturrådet hade en monter på mässan tillsammans med de andra nordiska länderna för fjärde året. Intresset för svensk och nordisk scenkonst är hög, framför allt scenkonst för den unga publiken, vilket märktes på mässan. Flera av de svenska deltagarna kunde vara på plats tack vare att de hade beviljats stöd till kulturexport, vilket är resultatet av samarbetet mellan Kulturrådet och Tillväxtverket. Inom ramen för stödet har 17 mellanledsaktörer inom scenkonstområdet beviljats stöd. Se även avsnitt 4.9 Internationellt. 4.4.3 Det fria musiklivet Under 2015–2016 började Kulturrådet genomföra förändringar inom bidragsgivningen på musikområdet. Under 2017 kunde vi konstatera att förändringarna har lett till en större tydlighet i bidragsgivningen, samtidigt som bidragen bättre möter musiklivets behov av större flexibilitet. Vi ser även en bättre måluppfyllelse av de kulturpolitiska målen om mångfald, jämställdhet och förnyelse. Det finns dock mycket kvar att göra för att nå ut till alla delar av kulturlivet på ett tillfredsställande sätt. Det gäller till exempel de delar av kulturlivet som inte har någon vana eller naturlig ingång till den statliga bidragsgivningen på musikområdet. Söktrycket inom musikbidragen är fortsatt högt och behoven är stora. Ett tydligt positivt resultat för året var att bidraget för samverkan med komponister har fortsatt närma sig en helt jämställd fördelning mellan könen. Jämställdheten har även förbättrats i bidragsgivningen för fria musikgrupper och fonogram. Under året följde vi #metoo-relaterade händelser inom musiklivet. Vi agerade snabbt i anslutning till uppropet genom att säkerställa en korrekt hantering av bidragsansökningar som är kopplade till avslöjanden, både utifrån de kulturpolitiska målen och utifrån våra instruktioner. Frågan diskuterades av alla arbets- och referensgrupper under hösten. När det gäller bidraget för samverkan med komponister 2017 har Kulturrådet förtydligat att de som ansöker måste säkerställa minst 30 procent medfinansiering från de regionala institutionerna. Detta riktmärke har de ansökande hörsammat i hög grad. Det har i sin tur resulterat i ett lägre söktryck från regionala institutioner än tidigare år. Utveckling av bidragsgivningen Kulturrådet genomförde två möten under 2017 med representanter från respektive arbets- och referensgrupp och våra handläggare. Vi diskuterade musikområdet i stort och hur Kulturrådets verksamhet och bidragsgivning kan stötta musiklivet och uppfylla de kulturpolitiska målen på bästa sätt. Mötena visade Kulturrådets behov av att justera riktlinjerna för vissa bidrag. Mötena har också fått oss att överväga större förändringar i bidraget till musikarrangörer, vilket är orsaken till att vi sedan påbörjade en genomlysning av bidraget. Kulturrådet har även sett ett behov av att förändra fonogramstödets bidragshantering och delegationsordning, vilket i praktiken innebär att en referensgrupp bör hantera bidraget snarare än en arbetsgrupp. Framför allt förenklas processen vid jävssituationer. Kulturrådets styrelse inrättade därför en referensgrupp för fonogramstöd i december 2017. Vid ett flertal tillfällen har Kulturrådet medverkat i möten med Konstnärsnämnden och Statens musikverk för att diskutera gemensamma eller egna frågor samt utmaningar och behov inom musikområdet. Kulturrådet har även samarbetat med Export Music Sweden för att sprida information om bidragsgivningen till musikområdet till en bredare målgrupp. Dessutom har vi samarbetat med Nordisk Kulturfond i deras satsning PULS, som syftar till att stärka arrangörer i ett nordiskt turnénätverk under tre år i de nordiska länderna. Under samarbetet har vi deltagit i nätverksmöten i Oslo och i Köpenhamn tillsammans med kulturmyndigheterna i de nordiska länderna. Vi har också kompletterat beredningen av PULS-ansökningar från svenska arrangörer. 26 (72)