På Gränsen 1
TULL Vikten av att lyssna och vikten av att konta
kta TULL-KUST G ruppcheferna vid yttre kontroll Syd har skickat en skrivelse uppåt i organisationen, där de ventilerar sitt missnöje, vilket även framgått i andra medier. TULL-KUST har, vid upprepade tillfällen, framfört många av de åsikter som gruppcheferna förmedlar, bl a inför och efter omorganisationen som vi redan tidigt såg stora brister i. Tyvärr tog ledningen ingen hänsyn till våra synpunkter då, utan genomförde sitt eget förslag ner till sista kommatecknet. Resultatet har blivit brister, dålig arbetsmiljö och ett missnöje som nu kommer i dagen även från de egna chefsleden. Myndigheten har redan förlorat viktig kompetens genom detta, kompetens som den inte har råd att vara utan. Det är vår förhoppning, att den nu påbörjade dialogen med personalen leder till konkreta förbättringar. Ökad hörsamhet, för de erfarenheter som finns i organisationen bland mångåriga medarbetare, är en förutsättning för att få en balans i såväl ledarskap som organisationens funktion. Det är riktigt illa, att inte ledningen redan tidigare velat justera i sitt agerande. Det skulle besparat oss mycket av de spänningar som nu uppkommit. Riskbedömningar inför förändringar, liksom MBL-förhandlingar, är tänkta att förhindra denna typ av missförhållanden, men det förutsätter att ledningen förstår vikten av andras kunskap och erfarenhet. TULL-KUST deltar gärna i den fortsatta processen och hoppas att det nu finns en lyssnande arbetsgivare i dialogen. Så till ett annat bekymmer som även det känns onödigt, för någon som vill vara en bra arbetsgivare. Den senaste tiden har vi kunnat se tecken på en allt mer problematisk och snål attityd från Tullverket mot de anställda. Det har varit försök att, genom egna tillämpningsråd, slingra sig ur förmåner i Villkorsavtalet och nu senast ser vi ett fall av nedjustering av lön vid nya arbetsuppgifter på samma nivå. Det gynnar inte goda relationer i verksamheten, eller för den delen dess funktion. Vi har nyss haft ett fall, där en medlem ville gå från arbete vid kontrollavdelningen till att bli brottsutredare på tullkriminalen, ett väldigt vanligt sätt att utvecklas och bidra. Den gamla lönen låg mitt i lönespannet för den nya tjänsten och medlemmen var väl meriterad. Likväl erbjöd arbetsgivaren tjänsten, fast med 1400 kr mindre i i-lön och i 2022 års löneläge. Det innebär en lönesänkning med ca 2000 kr, avsaknaden av OB-tillägg p g a dagtidstjänstgöring inte medräknad. Om man fått en tjänst man gärna ville ha, är det lätt att gå med på för dåliga villkor. Detta vet arbetsgivaren och TULL-KUST kan inte vara med vid rekryteringen. I det här fallet accepterade medlemmen dessvärre arbetsgivarens villkor. TULL-KUST tog dock upp frågan om lön på nytt, utan resultat. Att driva frågan vidare när den enskilde redan har accepterat dåliga villkor, innebär en mycket svag förhandlingsposition. Tidigare, har arbetsgivaren hellre velat erbjuda bättre villkor för att kunna rekrytera t ex brottsutredare och vi har också gjort gemensamma satsningar i samband med RALS, men nu blåser det tydligen nya vindar som riskerar att låsa fast personalen vid sina tjänster, i stället för att bejaka rörlighet och kompetensutveckling som även arbetsgivaren säger sig önska. Vi vill uppmana alla medlemmar som framöver hamnar i sitsen, att de erbjuds en tjänst men med försämrade villkor att: 1. Tacka ja till tjänsten, men 2. tala om att ni vill tala med TULLKUST om villkoren och få hjälp med förhandling, 3. omedelbart kontakta er lokala avdelning av TULL-KUST, för att få hjälp, 4. inte acceptera lönedumpning vid ny tjänst på samma eller högre nivå än den gamla. Att acceptera sämre villkor, kan bidra till lönedumpning och inlåsningseffekter för oss alla. Jag önskar verkligen att jag kunde förmedla mer positiva nyheter, men vi ser att det är en ständig kamp att försvara ingångna avtal och en god arbetsmiljö. Så då gör vi det och talar om hur illa det är. Ha ändå en bra höst! Ulf G Persson Andre vice förbundsordförande och ordförande i Tullrådet 6