Energigas 1
I korthet Gasbilarnas tio-i-topp Volkswagen Golf
fortsätter att vara favoriten bland gasbilsköparna 2017. Den toppar, liksom tidigare år, försäljningsstatistiken för nya personbilar med gasdrift. 1. VW Golf 2. Skoda Octavia 3. VW Caddy 4. Volvo V90 5. Volvo V60 6. VW Eco-up 7. Audi A3 8. Suzuki Vitara 9. Audi A4 10. Skoda Citigo Källa: Bil Sweden VW Caddy med skåp. Nya miljöbilar på väg. Endast 17 procent av de nya bilarna som såldes förra året var miljöbilar. Nu införs ett nytt skattesystem där bland annat gasbilarna får 10 000 kronor i bonus. VW Caddy populärast Volkswagen Caddy dominerar försäljnings statistiken över gasdrivna lätta lastbilar även 2017. Den populära skåpbilen har i år ett riktpris på cirka 284 000 kronor och ett förmånsvärde på 25 000 kronor. Räck vidden är 65 mil om den körs på fordonsgas. Andra gasdrivna skåpbilar på marknaden är Mercedes Sprinter, Opel Combo, Fiat Doblo, Fiat Ducato och Iveco Daily. Flera av dessa transportbilar finns även i personbilsversion. 6 procent med gasdrift Nyregistrerade miljöbilar 2017 Gas 6 % Etanol (E85) 1 % Gasbilar vinnare med klimatbonus Den som köper en ny gasbil efter halvårsskiftet får 10 000 kronor i klimatbonus och oförändrad skatt. Förlorarna i det nya bonus malus-systemet är nya bensin- och dieselbilar som får en straffskatt under tre år. Nybilsförsäljningen i Sverige slog förra året alla tidigare rekord. År 2017 registrerades närmare 380 000 nya personbilar, en ökning med knappt 2 procent jämfört med 2016 års toppnotering. Elhybrid 25 % El/laddhybrid 29 % Källa: Bil Sweden Diesel 39 % Dålig miljöbilsförsäljning Miljöbilsförsäljningen fort sätter dock att ligga på en låg nivå. Endast 17 procent av de nya bilarna som såldes var miljö bilar. Som miljöbil räknas i dag gasbilar, elhybrider, el/laddhybrider, etanolbilar samt dieselbilar med låga utsläpp. – Den dåliga försäljningen beror på att politikerna har varit alltför klåfingriga. Spelreglerna för miljöbilar har ständigt änd10 ENERGIGAS NR 1 2018 rats. Det behövs mer morötter för att folk ska köpa miljöbilar, säger Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden. miljöbilar. Däremot kvarstår en 40-procentig skattereduktion på förmånsvärdet för tjänstebilar till och med år 2020. Bertil Moldén Nytt bonus malus-system Den 1 juli i år införs det nya skattesystemet för personbilar och lätta lastbilar, så kallat bonus malus. Det innebär att bilar med låga utsläpp gynnas, medan de med höga straffas. Konsekvensen blir bland annat att exempelvis gasbilar får oförändrad skatt, medan nya dieseloch bensin bilar får en betydligt högre skatt under tre år jämfört med i dag. De nya beskattningsreglerna gäller dock endast nya bilar som registreras från halvårsskiftet 2018. I och med att det nya bonus malus-systemet införs försvinner den nuvarande supermiljöbilspremien samt skattebefrielsen på Klimatbonusbilar Det nya bonus malus-systemet ger i stället en klimatbonus till nya personbilar som släpper ut högst 60 gram koldioxid per kilometer, vilket gynnar gasbilsköparna. Maxbonus är 60 000 kronor för bilar med nollutsläpp, det vill säga el- och vätgasbilar, och trappas sedan ner beroende på utsläppsnivå. Lägsta klimatbonusen är 10 000 kronor, och gäller även den som köper en ny gasbil. Bonusen får vara max 25 procent av bilpriset och betalas ut efter sex månader. – Jag tycker att gasbilarna skulle ha fått en högre premie eftersom det är en större merkostnad än 10 000 kronor för en gasbil jämfört med en bil som går på bensin eller diesel, konstaterar Bertil Moldén. LENA LÄNDIN