Energigas 1
Vätgas i taxitanken Sverigetaxi har valt att test
a vätgas som bränsle i fyra av sina bilar. Taxichauffören Henan Muhammed kör en av dem. Han är mycket nöjd med bilen. Den går tyst och har bra drag. Han måste tanka två gånger per dag – och enbart på Arlanda, där Stockholms enda vätgastankstation finns. – Det gäller att planera körningarna så man inte är på fel plats med tom tank. Då blir det bärgning, skrattar han. Henan Muhammed är nöjd med sin vätgasdrivna bränslecellstaxi. FAKTA VÄTGAS tillverkas på själva tankstället med hjälp av el från vindkraft så har man ett helt grönt drivmedel. Men han menar inte att det bara ska få finnas vätgasbilar. Han tror på olika sorters fossilfria bränslen som samsas på ett tankställe för biogas och vätgas samt laddningsstolpar för batteribilar. – Det viktigaste är att vi i Sverige tänker globalt och långsiktigt på vilka drivmedel som har en chans på marknaden. Björn Aronsson betonar att en rejäl satsning på bränsleceller även kan ge svenskt näringsliv ett lyft. – Vi har redan Powercell i Göteborg som utvecklar bränslecellsstackar i världsklass. Impact Coatings i Linköping gör beläggning på bränslecellernas plattor med unik nanoteknik, och Sandvik stansar ut avancerade plattor till bränslecellerna. Det är bra med framgångsrika exportföretag. Men tänk om vi också kunde tillverka de här fordonen i Sverige! s Mångfald. Björn Aronsson tror på olika sorters fossilfria bränslen som samsas på ett tankställe för biogas och vätgas samt laddningsstolpar för batteribilar. Tekniken handlar enkelt uttryckt om att mata en samling bränsleceller med vätgas och syre. Den kemiska processen ger elektricitet. Restprodukten utgörs av vattenånga. Om vätgasen dessutom tillverkas på själva tankstället med hjälp av el från förnybara energikällor, skapas ett helt grönt drivmedel. Dessutom undviks transporter till och från tankstället. Vid tankning ansluts slangens munstycke till en så kallad nippel på bilen. Då börjar vätgasstationen kommunicera med bilen, som automatiskt identifierar sig – ungefär som med bank-id – så att bilen tankas på ett säkert sätt. Vätgasen i pumpen håller utomhustemperatur inne i behållaren, men kyls i munstycket ner till -30 grader för snabbare tankning. Vätgasen mäts i kg; en full tank på cirka fem kg räcker normalt 40–50 mil, beroende på körsätt. ENERGIGAS NR 1 2018 19