Energigas 1
Tung trafik Vägen till miljövänligare lastbilstra
nsporter går via flytande naturgas, LNG. Både Volvo och Scania tror på ett genombrott i Europa i år. Miljökrav och hot om dieselförbud driver på trenden. – LNG kommer snabbare än vad vi trott. Redan nu är drygt 80 procent av de gaslastbilar vi säljer i Nederländerna och Spanien LNG-drivna, säger Zoran Stojanovic, produkt ansvarig för gaslastbilar på Scania. Het marknad för lastbilar på iskall gas D iesel kan om några år vara förbjudet i storstäder som London, Paris och Madrid. Bilar, bussar och lastbilar som drivs med diesel kommer att behöva bytas ut. För de långväga transporterna fungerar det exempelvis inte med eldrift. Batteripaketen blir fortfarande alldeles för stora och tunga för att få tillräcklig räckvidd. Lastbilstillverkarna arbetar därför sedan många år med andra alternativ. Ett av de hetaste spåren är flytande naturgas, LNG. – I Europa tror vi att 2018 blir ett genombrottsår för LNG i tunga fordon, säger Lars Mårtensson, chef för miljö och innovation på Volvo lastvagnar. Företaget lanserade i höstas sin första stora Euro 6-gasmotor som går på LNG. Tystare och grönare Den intensiva dieseldebatten är en av anledningarna till transportköparnas allt större intresse. Tunga transporter är en stor källa till både utsläpp och buller. Med LNG i tanken i stället för diesel blir lastbilarna något tystare samtidigt som koldioxidutsläppen minskar med upp till 20 procent. Men även om utsläppen minskar så är natur gas fortfarande fossilt. Volvos långsiktiga vision är helt utsläppsfria lastbilar. Här kommer naturgasens förnybara alternativ in i bilden: flytande biogas, LBG. – Då får vi den stora klimatnyttan, säger Lars Mårtensson. Enligt Volvos beräkningar kan 20 procent av dagens diesel bytas ut mot LBG på sikt. LNG och LBG är helt utbytbara. Motorerna känner ingen skillnad. I väntan på att större volymer av LBG börjar produceras kan lastbilarna rulla på LNG. Nyutvecklad gasmotor Volvo är inte ensamt om att satsa på LNG för fjärrtrafik. I år börjar även Scania att sälja en nyutvecklad Euro 6-gasmotor för tunga fordon. Enligt Zoran Stojanovic, produktansvarig för gaslastbilar på Scania, är intresset stort. – LNG kommer snabbare än vad vi trott. Redan nu är drygt 80 procent av de gaslastENERGIGAS NR 1 2018 23 ›