Energigas 1
Tung trafik › bilar vi säljer i Nederländerna och
Spanien LNG-drivna, säger han. Dessa länder har kommit långt när det gäller utbyggnaden av tankställen för LNG vilket gör att fordonsförsäljningen ökar. Även länder som Storbritannien, Italien och Frankrike har ett utbyggt nätverk. På andra marknader hämmas fortfarande tillväxten av brist på LNGtankstationer. Även priset påverkar. – Det är som med hönan och ägget, men vi tror att infrastrukturbyggandet sätter fart nu när vi och andra tillverkare lanserat nya motorer, säger Zoran Stojanovic. Samarbete med gasföretagen För att se till att det byggs fler tankställen samarbetar lastbilstillverkarna med gasföretagen. EU är också med och stöttar utvecklingen genom projektet LNG Blue Corridors. Målet är att bygga nya tankställen på strategiska platser på olika rutter genom Europa. På projektets webbplats finns en karta med uppgifter om både byggda och planerade stationer. Finansieringen på motsvarande 140 miljoner kronor kommer till hälften från EU genom det sjunde ramprogrammet. Ett antal industripartner satsar samtidigt lika mycket. Att driva stora fordon med gas är i sig ingen ting nytt. I många städer rullar bussar, sopbilar och transportbilar som drivs med komprimerad gas, CNG. Men i förhållande till sitt energiinnehåll tar CNG mycket plats vilket gör räckvidden begränsad. Med LNG kan där emot en tung lastbil färdas 100 mil mellan tankningarna. Kyls till -162 grader Gasen görs flytande genom att kylas ner till -162 grader Celsius. Den får då ett mer kon - centrerat energiinnehåll. En liter LNG motsvarar omkring 600 liter naturgas vid atmosfärstryck och 0 grader Celsius. En annan stor fördel är att den flytande naturgasen inte kräver ett ledningsnät som komprimerad gas gör. I stället kan den lagras och transporteras i isolerande tankar på samma sätt som andra flytande bränslen. ”Tidigare har gasmotorerna varit sämre prestandamässigt, men med vår nya motor har vi tagit ett stort tekniksteg. ” Lars Mårtensson, chef för miljö och innovation på Volvo lastvagnar 24 ENERGIGAS NR 1 2018 Kraftigt minskade utsläpp med fordonsgas Tunga lastbilar som kör på flytande fordonsgas släpper ut betydligt mindre koldioxid jämfört med dem som drivs med fossil diesel. Även bullret minskar med gasdrift. Så mycket minskar koldioxidutsläppen jämfört med fossil diesel: Flytande biogas (LBG): >90 procent Flytande naturgas (LNG): 20 procent Stor potential för gas Nyregistrerade tunga lastbilar i Sverige fördelade på drivmedel 2016 Diesel och biodiesel: Gas: 1 % 98 % Bensin och övriga: 1 % Vad krävs då av lastbilarna för att kunna köra på gas i flytande form? För det första en specialtank som kan hålla gasen kall. Den fungerar i princip som en stor termos. Från tanken leds LNG:n till motorn men innan den sprutas in i cylindrarna värms den upp till gasform. Stort tekniksteg Både Volvo och Scania har lagt ner många år av utveckling på sina nya stora gasmotorer. En av utmaningarna är att öka effektiviteten och prestandan så att de kan matcha dieselmotorn. – Tidigare har gasmotorerna varit sämre prestandamässigt, men med vår nya motor har vi tagit ett stort tekniksteg, säger Volvos Lars Mårtensson. För att nå samma effektivitet och motorstyrka som chaufförerna är vana vid hos en diesellastbil har Volvo valt en teknisk lösning som bygger på dieselprincipen. En mindre mängd diesel sprutas in i cylindrarna tillsammans med gasen för att få den att tända. Andelen diesel är mellan fem och tio procent och kan bytas ut mot HVO, ett slags biodiesel gjord på vegetabiliska oljor och djurfett. Scania har å sin sida valt att använda den etablerade ottomotortekniken, det vill säga den typ av motor som sitter i vanliga bensinbilar och där bränslet tänds med hjälp av tändstift. Enligt Scania är det en fördel att bara använda ett bränsle, i det här fallet gas. – Det är en tillförlitlig och väl beprövad teknik där vi lagt ner mycket utveckling på att höja effektiviteten. Nu ligger det bara några få procent under dieselmotorn. Prestandamässigt är de likvärdiga, säger Zoran Stojanovic. Gasmotorerna är dock dyrare eftersom de än så länge tillverkas i små volymer. Varken ”Det är en tillförlitlig och väl beprövad teknik där vi lagt ner mycket utveckling på att höja effektiviteten. ” Zoran Stojanovic, produktansvarig för gaslastbilar på Scania