Energigas 1
Ledaren Gasbilarna gör comeback i år I gasen. För
säljningen av gasbilar kan få ett lyft i år tack vare den nya klimatbonusen. Volkswagen är störst på gasbilsmarknaden och lanserar nu ytterligare en modell med gasdrift. Energigas nr 1 2018 Branschen tror på lyft för gasbilar Det nya bonus malus-systemet som införs vid halvårsskiftet kan bli ett lyft för gasbilen, tror bilbranschen. Den som väljer att köpa en gasbil får då 10 000 kronor i klimatbonus. SID. 6 Flera nykomlingar tar plats bland gasbilarna I år lanseras flera nya gasbilsmodeller. Bland annat erbjuds nu Volkswagens Polo med gasdrift liksom Seats nykomlingar Ibiza och Arona. Energigas presenterar gasbilarna på marknaden. SID. 12 Han kör hårt för vätgas i tanken Efter sju års lobbyarbete väntar Vätgas Sveriges verksamhetsledare Björn Aronsson fortfarande på vätgasens genombrott i Sverige. ”Det har varit en ond cirkel där alla väntat ut alla. Utan ett rejält utbyggt nät med tankstationer vill ingen satsa på fordon, och utan fordon vill ingen satsa på stationer”, säger han. SID. 16 Het marknad för lastbilar på iskall gas Vägen till miljövänligare lastbilstransporter går via flytande naturgas, LNG. Volvo och Scania lanserar nu nya gasmodeller för tung trafik och båda tillverkarna tror på ett genombrott i Europa i år. SID. 22 Tre frågor till: Bilprovningen om nya besiktningsregler SID. 4 I korthet: Ny LNG-tanker redo för kyligt klimat SID. 4 Gasbilar vinnare med klimatbonus SID. 10 Här finns alla tankstationer SID. 15 Nya klimatmiljoner till biogasprojekt SID. 27 Forskning & utveckling: EU-krav får biogasanläggningar att ställa om SID. 30 Debatt: Det måste löna sig att vara gasbilsägare SID. 32 Synpunkten: Vi kan byta bränsle – kan vi byta beteende? SID. 34 OMSLAGSFOTO: MALIN HOELSTAD Regeringens beslut att inkludera gasbilarna i begreppet klimatbonusbil, en del av bonus malus som införs den 1 juli i år, kan ge viktig draghjälp. Nästa naturliga steg är att uppdatera den nuvarande miljöbilsdefinitionen så att klimatbonusbilarna – gasbilar, laddhybrider, rena elbilar och vätgasbilar – klassas som riktiga miljöbilar. Energigas ges ut av Energigas Sverige, S:t Eriksgatan 44, Box 49134, 100 29 Stockholm Tel: 08-692 18 47 www.energigas.se Ansvarig utgivare: Maria Malmkvist Redaktör: Lotta Brandt E-post: energigas@mediabaren.se Redaktion: Mediabaren, Kontor 122, Folkungagatan 122, 116 30 Stockholm Mobil: 0733 920 570 Redaktionsråd: Lotta Brandt, Henrik Dahlsson, Mattias Hanson, Lena Ländin, Maria Malmkvist, Fredrik Svensson, Christina Watson Grafisk form och layout: Mediabaren Annonser: Bengtsson & Sundström Media Tel: 08-103920 E-post: energigas@bs-media.se Prenumeration (kostnadsfri) och adressändringar: linda.carstens@energigas.se Kommande nummer 2018: 8/5, 25/9, 27/11 ISSN: 1653-5367 Tryck: Exakta Vindspelet TS-kontrollerad upplaga: 6 500 ex. Energigas ansvarar ej för insänt, obeställt material. Allt material i Energigas lagras elektroniskt. 341 Då blir det enklare för kunden i bilhallen eller upphandlaren i kommunen att göra rätt miljöval. Det kan bidra till en comeback för gasbilarna under 2018. Glöm inte att boka in Gasdagarna i Falkenberg 30–31 maj 2018. Trevlig läsning! 769 MARIA MALMKVIST vd, Energigas Sverige ENERGIGAS NR 1 2018 3 FOTO: MALIN HOELSTAD Nybilsförsäljningen slår rekord, visar ny statistik från Bil Sweden. Under 2017 registrerades 379 393 nya personbilar, en ökning med 1,9 procent jämfört med året innan. Även antalet registrerade lätta lastbilar och tunga lastbilar ökade med 10,2 respektive 7,4 procent. Antalet ”miljöbilar” har dock minskat med en knapp procentenhet. Enligt nuvarande miljöbilsdefinition från 2013 klassas dieselbilar som ”miljöbilar”. Denna grupp utgör närmare 40 procent av miljöbilssegmentet, men den minskar. Därefter följer, i storleksordning: elhybrider, laddhybrider, rena elbilar, gasbilar och etanolbilar. Debatten om dieselbilarnas utsläpp, samt påverkan på luft och hälsa, har säkert påverkat det minskade intresset för dieselbilar. Sannolikt söker bilköparna andra alternativ. Det har nog bidragit till en ökad försäljning av elbilar. Det kan också förklara den ökade gasbilsförsäljningen som skett under höst och vinter. Under november såldes 560 gasbilar, en ökning med 76,7 procent jämfört med samma månad 2016, enligt siffror från SCB/Trafikanalys. Det inger hopp. Tankesmedjan Fores spår att 2018 blir året då elbilarna slår igenom och gasbilarna gör comeback. Efterfrågan på tunga gaslastbilar kan också förväntas öka nu när det finns ett större produktutbud och ett växande intresse för fler förnybara alternativ, men även ökat politiskt fokus på styrmedel och utbyggd infrastruktur.