Energigas 1
Debattbatt Om fler konsumenter ska våga välja de
klimatsmarta gasbilarna måste regeringen garantera biogasens ekonomiska fördel på lång sikt. Det måste löna sig att äga de miljöbästa alternativen, inte bara att köpa dem. Det skriver företrädare för Motormännens riksförbund. Det måste löna sig att vara gas S Heléne Lilja, kommunikationschef, Motormännens Riksförbund verige ska ha en fossiloberoende fordonsflotta år 2030. Det är ett mycket ambitiöst mål som Motormännen helhjärtat har ställt sig bakom. Resan mot målet verkar dock bli gropig. De flesta seriösa aktörer är ense om att inget av de förnybara drivmedelsalternativen ensamt kan klara målet. Elektrifiering kommer att behöva gå hand i hand med bio- eller avfallsbaserad biogas, diesel och etanol. Under 2017 registrerades över 379 000 nya personbilar Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig, Motormännens Riksförbund Debattera Vill du skriva en debattartikel i Energigas? Mejla till: jonas.gustafsson @energigas.se 32 ENERGIGAS NR 1 2018 i Sverige, av dessa var drygt 40 procent bensindrivna, cirka 50 procent dieseldrivna, men endast 1 procent gasdrivna. Det svaga intresset för biogas har flera orsaker. Den snabba introduktionen av gasbilar i bland annat taxiflottor och tung trafik orsakade brist på gas vid tankstationerna, vilket skapade rykten om att det var svårt att få tag på bränsle. Problemen är i dag överbryggade och det är inte längre kö vid gaspumpen. Fortfarande saknas dock helt tankmöjligheter i landets mer glesbefolkade delar. Nu gällande skattebefrielse gäller till utgången av år 2020. Det krävs självklart betydligt längre perspektiv än så för att övertyga konsumenterna om att det långsiktigt är vettigt att investera i en gasbil. Under 2018 kommer det nya fordonsskattesystemet bonus malus att introduceras. Regeringen lyssnade på Motormännen och lyfte gasbilen som ett bonusberättigat alternativ i systemet. Det är naturligtvis positivt, liksom Klimatklivets möjligheter till stöd för biogasproduktion, distribution och delar av merkostnaden för tunga fordon. Här ser vi alltså positiva signaler på framställningen av drivmedlet och nybilsköpen av fordonen. Fortfarande saknas dock de tydliga och långsiktiga incitamenten för den övervägande majoriteten av hushållen som är hänvisade till andra- och tredjehandsmarknaden på personbilssidan. Dessutom exporteras många gasbilar, precis som laddhybrider, i stor utsträckning innan de når begagnatmarknaden. Ska de klimatsmarta, ekonomiskt realistiska och brett användbara gasbilarna få en bredare introduktion på konsumentsidan i Sverige, måste regeringen garantera biogasens ekonomiska fördel på lång sikt. Det måste löna sig att äga de miljöbästa alternativen, inte bara att köpa dem. Om regeringen menar allvar med en bred introduktion av klimatsmarta och rena fordon, måste det märkas i konsumenternas vardag. Använd de medel som finns tillhands: differentierade eller avskaffade trängselskatter, fri eller reducerad parkeringsavgift, låt miljösmarta bilar nyttja kollektivkörfält om de har minst två passagerare. Detta är bara några förslag på effektiva åtgärder. I stället vill företrädare för regeringspartierna se så kallade miljözoner med förbud mot bilar med förbränningsmotorer i landets tätorter. I skrivande stund känner vi inte till detaljerna i regeringens förordningstext, men Transportstyrelsens utredningsunderlag är mycket oroande. I vissa lägen ska endast elbilar tillåtas, i andra områden förbjuds äldre bilar med förbränningsmotorer eller hybrider. ”Äldre” i den här debatten betyder fem till tio år gamla. Miljöbilar, däribland de biogasdrivna, som är riktigt bra val för såväl klimatet som plånboken, förbjuds till förmån för elbilar med kort räckvidd och en