Energigas 1
Synpunkten Vi kan byta bränsle – kan vi byta bete
ende? D et säljs allt fler fordon. Dessutom ökar trafiken. Trots den ökande trafiken minskar utsläppen av växthusgaser, både från lätta och tunga fordon. Förklaringen är att allt mer biobränsle används. Sedan år 2010 har utsläppen gått ner, trots ökat trafikarbete. Under samma tid har andelen biodrivmedel ökat från drygt fem till närmare 19 procent. Det visar att biodrivmedel har en avgörande roll för att vi ska nå Sveriges klimatmål inom transportområdet. Till år 2030 ska klimatutsläppen från inrikes transporter, exklusive flyget, minska med 70 procent, jämfört med 2010 års utsläppsnivå. Till år 2045 ska Sverige inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser. portbehov med minskad klimatpåverkan. Vi måste fråga oss: Vilka behov av transporter har vi egentligen? Ofta börjar och slutar denna diskussion med bilens roll. Kollektivtrafik, cykel och gång kan visst ersätta en del av städernas privatbilism. Men samtidigt krävs en förståelse för att även bilen behövs i växande, och glesare, städer. Det kan i många fall handla om bekvämlighet. Men på landsbygden är bilen ofta en nödvändighet för att kunna lägga livspusslet. Trafikverkets prognos fram till år 2030 och år 2050 visar dock på en svag minskning av utsläppen. Dagens styrmedel, åtgärder och omsättning av fordonsparken räcker endast till att uppnå omkring en tredjedel av vårt klimatåtagande till år 2050. Det saknas i dag konkreta förslag för att åtgärda merparten, två tredjedelar, av den utsläppsminskning som ska åstadkommas de närmaste decennierna. Det behövs, enligt Trafikverket, ”en ny inriktning i planeringen av samhället och infrastrukturen”. Samhället, och dess infrastruktur, måste alltså planeras på ett sätt så att människor och varor kan transporteras med så liten klimatpåverkan som möjligt. Utmaningen är att förena ett växande transHENRIK DAHLSSON Chef för opinion och information på Energigas Sverige Låt oss titta på vårt transportbehov i ett annat perspektiv. Handeln över nätet ökar för varje år. Hela 67 procent av den svenska befolkningen, mellan 18 och 79 år, köpte varor över internet under år 2016, enligt rapporten ”E-handeln i Norden 2017” som ges ut av Postnord. Även om vi själva reser mindre när vi beställer en vara över nätet, så transporteras fler varor på vägarna. Vilken total effekt har då vårt beteende på transportbehovet? För att nå klimatmålen måste vi kunna diskutera och åtgärda flera saker samtidigt – effektivare energianvändning, byte till fossilfria bränslen, smartare logistik och klimatklok samhällsplanering. Hittills har mycket politisk kraft lagts på byte till fossilfria bränslen. Det är viktigt och har gett effekt. Frågan är i vilken utsträckning vi också kan byta beteende. För att kunna svara på frågan måste vi bättre förstå våra verkliga behov och respektera att de ser olika ut. s SHEREX EUROPE ApS Utrustning för CNG / CBG Som kund hos Sherex Europe får du oöverträffad know-how som garanterer både hög kvalitet och den snabbaste leveranstiden på marknaden. Ny slow-filldispenser för Gastankning Utformad i nära samarbete med kunder för att optimera en säker och pålitlig tankning av bilar på det mest kostnadseffektiva sättet. Ring oss idag och få både snabbare och billigare reparation av CNG-utrustning! Sherex Europe ApS 34 ENERGIGAS NR 1 2018 info@sherex.dk | www.sherex.dk | +45 3322 4502