Energigas 1
Fordonsgas Branschen tror på lyft för gasbilar Fö
rra året såldes cirka 4 000 nya gasbilar i Sverige. Under hösten tog försäljningen ett rejält skutt och mycket tyder på att trenden håller i sig även under 2018. Flera biltillverkare lanserar nu nya modeller och gör olika satsningar för att locka miljöbilsköparna att välja gasdrift. – Vi tror på ett ökat intresse för gasbilarna nu när regeringen beslutat om det nya bonus malus-systemet som innebär att gasbilsköparna får 10 000 kronor i klimatbonus, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen. Närmare 60 procent av alla sålda gasbilar Marcus Thomasfolk förra året kom från Volkswagen, som under många år har varit den stora dominanten på gasbilsmarknaden. Populäraste modell var VW Golf tätt följd av den större Caddyn, som finns som både minivan och skåpbil. Försäljningen av den senare ökade kraftigt under 2017 eftersom gasversionen nu också finns med automatisk växellåda. I år lanserar Volkswagen även en helt ny modell i Sverige när VW Polo med gasdrift gör entré på marknaden. Upp och ner på marknaden I dag säljs de allra flesta gasbilar till företag, kommuner och landsting. Få säljs till privatpersoner, något som det dock kan bli ändring på med de nya klimatbonusreglerna som införs 1 juli i år. – Vi har sålt gasbilar under en lång tid och det har varit både upp och ner på marknaden. Att välja en gasdriven bil är ett sunt val som vi hoppas att våra kunder nu ska ha lättare att göra, säger Marcus Thomasfolk. 6 ENERGIGAS NR 1 2018 Tvåa på gasbilarnas försäljningslista 2017 ligger Skoda Octavia. Det är en modell som redan i dag intresserar företag och miljömedvetna privatpersoner enligt Erik Gustafsson, pr-ansvarig för Skoda. – Det här är en familjebil som vi ofta säljer som förmånsbil eller direkt till privatpersoner. Gasen är ett jättebra bränsle som tyvärr inte har fått det lyft den förtjänar. Nu hoppas han att fler får upp ögonen för gasbilarna i och med klimatbonusen och det fortsatt sänkta förmånsvärdet. – Gasbilar har en oförtjänt tråkig stämpel, vilket är synd eftersom dagens gasbilar har prestanda och räckvidd som vilken bil som helst. Fördubblar gasutbudet Precis som Skoda ingår Seat i Volkswagenkoncernen. Seat säljer sedan tidigare två modeller med gasdrift, och fördubblar i år gasutbudet med ytterligare två, Ibiza och Arona. Per Brinkenberg, märkeschef på Seat kommenterar biltillverkarens offensiv så här: – Satsningen på gashybrider är otroligt viktig för oss eftersom gas är ett hållbart alter - nativ som fyller tomrummet mellan traditionella bränslen och eldrift. I Sverige har vi dessutom fördelen att ha en väl utvecklad biogasindustri. Det gör att vi till stor del skulle kunna vara självförsörjande när det gäller gasdrift av våra fordon. Prisvärda gasmodeller Seat är än så länge en mindre aktör på gasbilsmarknaden, och säljer framförallt bilar till privatpersoner. För att locka nybilskunderna att välja klimatsmart gasdrift satsar Seat nu på att deras gasmodeller inte ska vara dyrare jämfört med det bensindrivna alternativet. År 1995: 20 gasbilar År 20 129 ”Gasbilar har en oförtjänt tråkig stämpel, vilket är synd eftersom dagens gasbilar har prestanda och räckvidd som vilken bil som helst. ” Erik Gustafsson, Skoda