SEE 1
6 ANNONS HELA DENNA BILAGA ÄR EN ANNONS FRÅN SEE
HÅLLBARHETSVECKA ANNONS Lasse Brännström, klimatstrateg på Länsstyrelsen Västerbotten. Ny plan ska ladda Blå Vägen E12:an – Blå Vägen - har sina vita fläckar när det gäller laddstolpar för elbilar. Men med en ny plan för laddinfrastuktur vill projektet Fossilfria transporter i norr öka antalet laddstationer från Holmsund, ända in i Norge. FAKTA Fossilfria transporter i norr Under 2018 startade Länsstyrelsen Västerbotten projektet Fossilfria transporter i norr. Det ska pågå under tre år och görs i samverkan med Biofuel Region och Energikontor Norr. Projektet ska ge länets kommuner förutsättningar att ställa om till en fordonsflotta som inte är beroende av fossila bränslen. Exempel på kommunala åtgärder kan vara att upphandla kollektivtrafik som drivs av icke-fossila bränslen, jobba för en utbyggnad av laddinfrastruktur för elfordon, och att ta fram klimatvänligare resepolicies. Det började nästan lite slumpartat. När Lasse Brännström – till vardags klimatstrateg på Länsstyrelsen Västerbotten – läste igenom en trafikstrategi för hela E12-regionen, såg han att rapportförfattarna efterlyste fler laddstationer för elfordon längs Blå Vägen. Eftersom Lasse Brännström arbetar med projektet Fossilfria transporter i norr, var det här en perfekt utmaning att sätta tänderna i; klart att länet behövde en utökad laddinfrastruktur för att kunna minska utsläppen av fossila bränslen! Tror på en elbilsrevolution Ett år senare – och efter ett tätt samarbete med bland andra Föreningen Blå Vägen, Skellefteå Stärker utbyggnaden för snabbladdning Kraft, Umeå Energi, länets alla kommuner och ett regionråd i Norge – finns nu en färdig strategisk plan. Den är framtagen av Sweco och innehåller en analys av behovet av laddningspunkter längs E12 – detta utifrån elbilars elförbrukning och prognosticerade trafikflöden år 2030. Kommunerna själva har inkommit med sina önskemål, bland annat om var stationerna ska placeras. Men för att förverkliga 120 laddstolpar längs en lång vägsträcka krävs ekonomiska muskler – något som små kommuner sällan har. I Norge ser det annorlunda ut. Där finns numera så många elbilar att affärsbolag ser en lönsamhet i att sätta upp snabbladdare. På den svenska sidan däremot, krävs både övertalning, statlig stöttning och bidrag för att något ska hända. Det syns dock en ljusning. I juni tillkännagav Trafikverket en ny för” Jag tror på en elbilsrevolution – framför allt i Norrland. Utredningen föreslår 120 nya laddpunkter på elva orter – alltså en markant ökning. – Med det här lägger vi grunden för att allmänheten kan köpa en elbil. Jag tror på en elbilsrevolution – framför allt i Norrland. Vi har ju faktiskt egen el. Och när elbilen väl är nere i samma pris som en vanlig bil och batterierna har fått längre räckvidd – varför skulle då inte lyckselebon köpa en elbil, om man kan köra för två kilowatt per mil, frågar sig Lasse Brännström. ordning, som kommer att vara till hjälp på den svenska sidan gränsen. Regeringen har nämligen beslutat att stärka utbyggnaden för snabbladdning längs större vägar med 50 miljoner kronor. Det är Trafikverket som ska ansvara för hanteringen av medlen, och under hösten ska myndigheten ha ett möte som rör behovet i Västerbotten. ”De ska få avge löften” Lasse Brännström hoppas att saker snabbt ska börja hända och att elstolparnas antal ska tätna längs E 12:an. – Från projektet ska vi gå ut och utmana dem som har varit med i processen. De ska få avge löften om att verkligen driva på utvecklingen – till exempel genom att köpa in kommunala elbilar och att bygga laddstolpar på kommunens egen mark, säger han och fortsätter: – I projektet ska vi kratta så att det finns pengar att söka och att det finns ett fungerande elnät. Sedan får kommunerna och energibolagen göra upp om vem som gör vad. Detta ämne kopplar till de här globala målen: