Nöjesnytt Växjö 1
För alla som är sugna på en utmaning utöver det v
anliga är den 27 augusti datumet att lägga på minnet. Då är det nämligen dags för Runway Race på Växjö Småland Airport, ett unikt lopp med olika grenar som utspelar sig på självaste landningsbanan. V äxjö Småland Airports Eric Wickel och Lisa Långström, projektledare på PepUp, som ligger bakom arrangemanget Runway Race, kallar det för möjligheternas lopp. Det är nämligen en unik chans för idrottsintresserade och tävlingslystna att få beträda den ca 2200 meter långa och 45 meter breda landningsbanan på Småland Airport och idrotta på en och samma gång. Det plana underlaget och den flacka banprofilen gör landningsbanan till en unik plats för hastighetsrekord och nya upplevelser. –Idén kom ursprungligen från Sara Roloff på Småland Airport, som ringde mig och berättade att man från deras sida i flera år funderat på att göra något mer idrottsbaserat än deras andra stora arrangemang, Flygkalaset. Jag fick fria händer och vi började spåna vad man skulle kunna göra på landningsbanan. Sedan kom Eric in i bilden och vi hade och har haft tusen idéer innan vi kom fram till det nuvarande programmet. Det kommer att köras starter i flera olika grenar och klasser under Runway Race och man kan välja att delta i en eller i flera. Klasserna innehåller bland annat två olika distanser vardera för rullskidor, inlines, löpning och cykling, en duathlonklass och att cykla Flying Mile, dvs en engelsk mil med flygande start. –Vi har ju fått tillgång till den här arenan – flyplatsen och landningsbanan –att leka på, men det finns vissa begränsningar, med tanke på att flygtrafiken inte kan stanna upp bara för att vi har aktiviteter där. Därför kör vi mellan 17-21, det innebär att vi kommer att köra sista timmen med lysen från landningsbanan igång, vilket kommer bli jättefräckt. Däremot använder vi bara 10 procent av ljuskapaciteten, annars skulle deltagarna bli helt bländade. Första start går klockan 17.00 och fram till 20.45 kommer det att vara en start var femtonde minut i de olika distanserna, säger Lisa. Den här typen av tävling har aldrigt gjorts i det här formatet tidigare och Lisa och Erik påpekar att säkerheten kring landnings22 | nöjesnytt banan har begränsat möjligheterna; exempelvis så kommer endast de tävlande få vara ute på landningsbanan, vilket innebär att publikutrymmet kommer att vara ganska begränsat. –I början av augusti har vi mycket trafik på flygplatsen och det har ställt till det lite för oss i planeringen. Det har varit lite plockepinn att hitta ett bra datum, men jag tror vi har lyckats hitta ett bra datum mellan andra lopp och evenemang. Att det ligger lite senare på en lördag gör det hela extra roligt. De flesta andra lopp börjar ju på morgonen, så jag tror att vi får ett större upptagningsområde så här, att folk kan tänka sig att åka en bit för att ställa upp, säger Eric. –Det har varit mycket att tänka på, men när vi har varit ute och testat och tagit bilder har man insett hur coolt det kommer att bli. De som var modeller var helt lyriska efteråt och tackade för att de fick vara med. Det kommer bli så häftigt. Reglerna i Runway Race är enkla: först i mål vinner och det är hänsyn och respekt på banan som gäller. Arrangörerna har också testat banan vid väta, så man vet att det fungerar även vid regn. –Det är klart att det blir lite tuffare i vissa klasser om landningsbanan är blöt, eftersom asfalten är tätare och därför lite glattare än vanlig asfalt, menar Eric. Det kommer inte att utses någon flygplatsmästare eller liknande vid Runway Race, utan vinnarna av de olika klasserna får mest äran med sig hem och det är inte det sämsta. Speciellt inte som man kommer att ha interna tävlingar för flygplatspersonalen på Småland Airport och dessutom försöka locka hit folk från andra flygplatser och tävla. Man hoppas också att några företag ställer upp och kör interntävlingar och lite andra lag. Lisa igen: –Vi kan ta emot ganska många deltagare, men jag sticker ut hakan och säger att det i alla fall blir runt 200. Jag tror att man för länge sedan passerat stadiet när folk är med om såna här grejer för att röra på sig, utan det är upplevelsen som gäller. Det här är en helt unik arena och kommer aldrig att vara de här grenarna i det här formatet igen. Sen finns det ju så mycket annat coolt att uppleva: att få den här vyn över Helgasjön när man tävlar och att ingången för de tävlande kommer att vara genom hangaren, bara det är en upplevelse i sig. Vi kommer också att använda oss av brandbilarna, det finns möjlighet att testa på helikopterstart och lite annat, så det kommer att vara fullt ställ runt omkring evenemanget också. Och så blir det givetvis lite party efteråt. –Många har frågat om barn får starta. Vi har inte satt någon nedre åldersgräns, men som förälder ska man vara säker på att ditt barn fixar att delta som vuxen. Det kommer inte att finnas någon barnklass, utan förutsättningarna är desamma för alla. Men om man är 10-12 år och kan rodda det som gäller är man så klart välkommen, det är upp till föräldrarna att avgöra, säger Eric. Både Eric och Lisa är överens om att Runway Race kommer att bli en enorm upplevelse och de har redan långtgångna planer för nästa års lopp. Man har också börjat använda sig av #idrottstadenvaxjoborjarhar på sociala medier för att betona att Växjö är en stad där man minsann tar sin idrott på allvar. –Jag tror faktiskt inte det är många andra städer som en grej som Runway Race skulle vara genomförbart i. Det är något i luften i Växjö som gör att man är öppna för att släppa in den här typen av evenemang och det är ju enormt rolig, avslutar Lisa. ■ TEXT: OLA KARLSSON