Sten Omslag
Sten Innehåll nr 3/2020
Sten Ordföranden har ordet: Vi ska vara bäst i kla
ssen
Sten Kort & gott: Snubelstenar, stenkonst, Maja Ba
kken mm
Sten K-Sten: Pengaflod
Sten Intervju: Mikael Karlsson
Sten Tema: Gatsten
Sten Projekt: Järnvägshyllan
Järnvägshyllan mot söder. F ärdigställandet av de
n så kallade Järnvägshyllan på Riddarholmen har varit knuten till Trafikverkets renovering av den nya Getingmidjan, som förbinder Stockholm Central och Stockholms södra. Den invigdes i augusti, efter tre års arbete. Järnvägshyllan, som utgör tunneltaket i midjan, har i samband med renoveringen både fått en ny gatstensbeläggning och gjorts mer tillgänglig, inte minst för besökare som rör sig i anslutande Gamla Stan. När representanter från beställaren, Statens fastighetsverk, entreprenörer, stensättare, leverantörer och arkitekter samlades för en pressträff i slutet av augusti förevisades den nya stenbeläggningen. Både ny och återanvänd sten har använts i den cirka 20 00 kvadratmeter stora ytan, där vissa partier lagts i intrikata bågmönster som krävt skickliga stensättare. – Många som ser den nya beläggningen för första gången tror att den alltid varit en del av platsen. Det ser vi som ett gott betyg, säger Cecilia Behm, landskapsarkitekt vid AJ Landskap. Under träffen rådde en stor samstämmighet om arbetet med hyllan varit ett ”lärande projekt” under tiden som det pågått. Den unika platsen, den kulturhistoriska miljön, de komplexa tekniska kraven och logistiken både runt och under hyllan har också inneburit att alla inblandade jobbat nära varandra och haft en öppen dialog. – Här har det verkligen funnits utrymme, tid och en metod för att komma fram till de speciallösningar som behövs när man till exempel lägger sten på de tunnaste partierna av tunnelns tak, säger Cecilia Behm. Renoveringen av Riddarholmen pågår många år framåt och är indelad i etapper. ▼ Projekt: Järnvägshyllan, Riddarholmen, Stockholm. Beställare: Statens Fastighetsverk (SFV). Projektledning SFV: Kristina Lindberg m fl. Landskapsarkitekt och generalkonsult: AJ Landskap. Stenentrepnör: Marbit. Stenleverantör: Gatstensbolaget och Hallindens Granit. SFV:s Kristina Lindberg betonar stenens betydelse för platsens identitet. Varje avslutad etapp utvärderas och nya erfarenheter läggs till den ackumulerade kunskapsbasen, att ta med till nästa etapp. – Det ligger en stor utmaning i den befintliga kulturhistoriska miljön. Stenläggningen är också ett utvecklingsarbete där resultatet utvärderas kontinuerligt i etapperna, säger Kristina Lindberg, projektledare vid Statens fastighetsverk. Den stenbelagda ytan på Riddarholmen är redan i dag en provkarta på olika beläggningar genom historien, och borde vara ett lämplig studieobjekt vid arkitektutbildningar. H är finns allt från enklaste fältsten till moderna hällar. Mycket gammal sten har påträffats under den asfalt som nu tagits bort och ersatts med gatsten. Samtidigt har kraven på tillgänglighet ökat. För SFV är det relativt nytt att skapa tillgängliga ytor där tidigare stenytor varit ojämna. – Man kan säga att SFV använder kulturhistoriskt traditionella material, samtidigt ställer vi moderna funktionskrav på materialen när det handlar om tillgänglighet, säger Kristina Lindberg. Vid Södra Riddarholmshamnen har till exempel hällar använts för att göra tillgängliga stråk. – I stråken längs Järnvägshyllan har vi sökt en karaktär av mer traditionell stenbeläggning, som samtidigt är tillgänglig. Vi har lagt stor vikt vid stenbearbetning, färgvariation och mönsterläggning. Den nya stenen som lagts i de tillgängliga stråken har en sågad överyta och är flammad och trumlad för att harmoniera med den begagnade och återanvända stenen i övriga ytor. 21
Sten Projekt: Obelisken
Sten Projekt: Vassara torg
Sten Familjeföretagen: Bröderna Ahlgrens Marmorinr
edningar
Sten Stenpriset 2020: Finalisterna
Sten Studentpriset 2020: Ängskastellet vinnare
Sten Krönikan: Tim Ericsson
Sten Nyhet: Finlandiahuset får ny marmor
Sten Fråga Kurt & Kai: Vilka krav kan ställas på g
atsten?
Sten Nyhet: Stenindustrin fossilfri redan 2029
Sten Marknaden