Sten 4/2020 Omslag
Sten 4/2020 Innehåll
Sten 4/2020 Ordföranden har ordet: Nya tider vänta
r …
Sten 4/2020 Kort & gott: Walk of Orsa, naturliga m
önster, hårda klapptips
Sten 4/2020 K-sten: Villa Varberg
Sten 4/2020 Intervju: Nima Karimzadeh
Sten 4/2020 Tema: Stenbranschen efter corona
Affärsplaner skrotades, investeringar stoppades o
ch marknadsföringspengar fonderades. – Vi diskuterade med banker och leverantörer, gjorde förebyggande åtgärder för att vara stabila. Det är ett klassiskt skyddstänk. Det var lyckade åtgärder. En tvärnit i försäljningen under några veckor betydde inte så mycket. Snart klättrade marknaden tillbaka till normala nivåer, men med ökad vaksamhet. I september märkte Valter Eklund av en markant nedgång i förfrågningarna, men det stabiliserades senare i oktober. – Vad som är corona och vad som är en stillsam byggbransch är svårt att avgöra. Just nu råder en allmän försiktighet med igångsättanden, säger Mikael Stjernborg. H ur ser då perspektivet ut framöver? Mitt uppe i en andra våg, med globala insatser, nya lockdowns och stängda gränser är det för tidigt att veta säkert. – Ja, långsiktigt är det svårt att sia. Det kommer finnas mindre pengar kvar i systemet, tror Jörgen Lundgren, vd på Hallindens granit, och befarar att kommunerna kanske kommer att skjuta på eller förändra beställningar till gator och torg. – Om ett år kommer nog kommuner att prata om att de har svårigheter, men å andra sidan är det då läge att öka investeringarna. Hallindens Granit har än så länge inte upplevt någon negativ verkan, snarare tvärtom. – En tydlig effekt är att företag som importerar från exempelvis Asien har fått svårare att få tag i material, något som ökat vår försäljning. På ett större plan påverkar pandemin även människors syn på långa transporter, vilket är positivt för alla producenter av svensk natursten. En annan tydlig coronaeffekt var att service på fastigheter upphörde, berättar Mikael Stjernborg. – Rent omsättningsmässigt är det ingen större förlust, 2–4 man hålls i heltidsjobb, men det var en tydlig indikator på att coronan ströp de vanliga flödena. Service är utgifter som är lätta att avbryta, men de måste också sättas ig ång igen. Det går inte bara att sluta underhålla samhällets byggda strukturer. Coronan tycks tvärtom ha inneburit ökad omsorg om den byggda miljön. För S:t Eriks ledde pandemin till ökad försäljning till privatkunder via bygghandelsföretagen. – Många arbetade hemma och investerade i hus och hem. Vi sålde mer än vad vi brukar göra om vårarna, säger Tomaz Lewander, vd på S:t Eriks med elva fabriker i Sverige och även ett eget stenbrott. Hos byggentreprenaden, de som arbetar utomhus, märkte S:t Eriks inte av några negativa tendenser. Utmaningarna är främst kopplade till leveranser från marknader utanför Skandinavien, till exempel av brasiliansk skiffer. – Det var svårt att få in transporter. Producenterna stod still under några månader, men det släppte i somras, berättar Tomaz Lewander. Med osäkerhet kring leveranser kan vi ana en tänkbar svängning, bort från importsten och mot inhemska stensorter. Tomaz Lewander upplever att efterfrågan på svensk natursten växer stadigt hos beställare och föreskrivare som fokuserar mer och mer på hållbarhetsfrågor och närproducerade stenprodukter. Omgestaltningen av Brunkebergstorg är en del av ett helt nytt gatuliv som under senare år har växt fram i centrala Stockholm. FOTO: KARIN OLEANDER – Det är givetvis välkommet eftersom det lyfter och återskapar naturstenens position som premiumprodukt. De senaste åren har mycket kretsat kring pressade priser och därmed också kvalitet, is tället för att acceptera att natursten är en premiumprodukt, hantverksmässigt framställd och som måste få kosta för att kunna framställas på ett hållbart sätt. Men när fler och fler beställare lyfter fram hållbarhetskrav i sina förfrågningsunderlag måste kraven vara realistiska, anser Tomaz Lewander. – Ibland är kunskapen på hållbarhetsområdet bristfällig. Det är viktigt att kravbilden är rimlig, och att man har förståelse för att förbättrings- och förändringsarbete tar tid. Här har branschen en utmaning i att skapa en bättre förståelse för var vi befinner oss i hållbarhetsarbetet och vad som kan anses vara rimliga krav och rimlig takt i förändringsarbetet. P arallellt med coronaanpassning och skarpare miljökrav pågår en omställning till en fossilfri produktion inom den svenska stenindustrin. Stenindustriförbundet tog nyligen beslutet att stenbranschen ska ha uppnått målen redan 2029, jämfört med 2045 som är den nationella färdplanen. – Det är ett tufft mål, men det är vad som krävs. Att stenbranschen väljer att ta flaggan och går först är fantastiskt, säger Jörgen Lundgren. 15
Sten 4/2020 Projekt_ Nordiska museets nya entré
Sten 4/2020 Projekt: Tennstopet
Sten 4/2020 Projekt: 3 x skolor i skiffer
Sten 4/2020 Projekt: Fyrtornet på Lidingö
Sten 4/2020 Projekt: Skären 9
Sten 4/2020 Stenpriset 2020 går till Obelisken
Sten 4/2020 Nyheter: Utökat brandtest av skifferfa
sad
Sten 4/2020 Nyhet: Sju planeter lyfter skolmiljö
Sten 4/2020 Krönikan: Peter Becker
Sten 4/2020 Nyhet: Ny designtävling för studenter
Sten 4/2020 Fråga Kurt & Kai: Städning och omöjlig
a krav
Sten 4/2020 Medlemsmatrikel
Sten 4/2020 Marknaden: Annonser