Sten 4/2020 Omslag
Sten 4/2020 Innehåll
Sten 4/2020 Ordföranden har ordet: Nya tider vänta
r …
Sten 4/2020 Kort & gott: Walk of Orsa, naturliga m
önster, hårda klapptips
Sten 4/2020 K-sten: Villa Varberg
Sten 4/2020 Intervju: Nima Karimzadeh
Sten 4/2020 Tema: Stenbranschen efter corona
Sten 4/2020 Projekt_ Nordiska museets nya entré
Sten 4/2020 Projekt: Tennstopet
Sten 4/2020 Projekt: 3 x skolor i skiffer
Sten 4/2020 Projekt: Fyrtornet på Lidingö
Sten 4/2020 Projekt: Skären 9
PROJEKT SKÄREN 9 – Vi har arbetat med provbitar f
ör att komma rätt, både när det gäller nyansen och bearbetningar. en stor teknisk utmaning har varit att förena den gamla stommen i fasaden med den nya. – Den nya byggnadsvolymen är rakare än den gamla betongstommen. Alla måttkedjor måste hänga med hela vägen, annars blir det inte rätt när man kommer till slutet. Det har krävt ett gott samarbete och en kollektiv intelligens hos alla inblandande, från beställare till entreprenör. General Architecture är ansvariga arkitekter för ombyggnationen. I en beskrivning av projektet konstaterar man att uppdraget är en balansgång där den typiska 80-talsarkitekturen och arvet efter Uhlin & Malm ska för valtas och förnyas i förhållande både till byggnaden själv och till de omgivande kvarteren. Fasaderna och byggnaderna kring Norrmalmstorg har genom historien gått mot en mer likartad höjd, som Skären 9 är sist ut att ansluta sig till. Samtidigt betonas att gatulivet i just dessa kvarter blivit mer levande under senare decennier, vilket ger byggnaderna fler möjligheter, inte minst kommersiellt. utvändigt har huset tidigare närmast haft en tudelad personlighet. – Den ena fasaden formades för att ansluta till Norrmalmstorgs palatsvärld, och den andra till Norrlandsgatans lägre, mer prosaiska karaktär som blivit allt mer levande och befolkad sedan 2000-talets början, säger Josef Eder, ansvarig arkitekt vid General Architecture. Det är fortfarande den ursprungliga arkitekturens karaktär som sätter tonen för byggnaden, betonar han. – Tanken har varit att bygga vidare på den, samtidigt ska påbyggnaden skapa ett nytt helhetsintryck som ger hela byggnaden en mer sammanhållen karaktär, inte minst för att den numera är en del av två palatsgator. Vi har till exempel ändrat byggnadens röda terrakottaputs till en mer ljust grå kulör som ligger i linje med Ekebergsmarmorn. enligt josef eder föregicks stenvalet av en omfattande diskussion om marmor som fasadmaterial. – Det finns som alltid vissa frågetecken kring hållbarheten med just marmor i fasad, men den svenska EkebergsNy Ekebergsmarmor med spårmönster som harmoniserar med den befintliga lågerhuggna fasaden mot gatan. marmorn har ju visat sig vara en marmor med fantastiskt bra beständighet. Han lyfter även fram stenens olika uttrycksformer. – Med den nya terrassen och balustraden i marmor får byggnaden, på klassiskt manér, ett starkt avslut. Medan den polerade ytan på innergårdens fasader förstärker en tydlig rumskänsla. n ▼ Projekt: Skären 9, Stockholm. Beställare: Hufvudstaden. Arkitekt: General Architecture. Stenleverantör: Borghamnsten och Borghamns Stenförädling. Stenentreprenör: Stenentreprenader i Hessleholm med flera. 31 Polerad Ekebergsmarmor i fasaden mot gården (bilden högst upp), och hyvlad Borghamnskalksten på terrassen (ovan).
Sten 4/2020 Stenpriset 2020 går till Obelisken
Sten 4/2020 Nyheter: Utökat brandtest av skifferfa
sad
Sten 4/2020 Nyhet: Sju planeter lyfter skolmiljö
Sten 4/2020 Krönikan: Peter Becker
Sten 4/2020 Nyhet: Ny designtävling för studenter
Sten 4/2020 Fråga Kurt & Kai: Städning och omöjlig
a krav
Sten 4/2020 Medlemsmatrikel
Sten 4/2020 Marknaden: Annonser