Sten 4/2020 Omslag
Sten 4/2020 Innehåll
Sten 4/2020 Ordföranden har ordet: Nya tider vänta
r …
Sten 4/2020 Kort & gott: Walk of Orsa, naturliga m
önster, hårda klapptips
Sten 4/2020 K-sten: Villa Varberg
Sten 4/2020 Intervju: Nima Karimzadeh
Sten 4/2020 Tema: Stenbranschen efter corona
Sten 4/2020 Projekt_ Nordiska museets nya entré
Sten 4/2020 Projekt: Tennstopet
Sten 4/2020 Projekt: 3 x skolor i skiffer
Sten 4/2020 Projekt: Fyrtornet på Lidingö
Sten 4/2020 Projekt: Skären 9
Sten 4/2020 Stenpriset 2020 går till Obelisken
FAMILJEFÖRETAGET HALLINDENS GRANIT ”Det är ingen
dans på rosor att driva ett familjeföretag, man lever ju med jobbet. Men när man väl lär sig att hantera det uppstår en dynamik som man kan hämta mycket ur.” teori och praktik skulle mötas, om hur man skulle kunna effektivisera produktionen och en massa annat. För en utomstående med viss insyn i familjen Lundgren förefaller det inte särskilt osannolikt. Tages och Jörgens personligheter är väldigt olika, men en sak tycks de i alla fall ha gemensamt: envisheten. – Nej, det är ju ingen dans på rosor att driva ett familjeföretag, man lever ju med jobbet på ett annat sätt. Men när man väl lär sig att hantera det uppstår en dynamik och en kreativitet som man kan hämta mycket ur. Det har väl inte minst historien visat. F rågan om hur försäljningen skulle skötas var ett återkommande diskussionsämne. Hallindens Granit arbetade med en extern återförsäljare, men Jörgen var av åsikten att de själva kunde sköta den biten lika bra och behålla provisionen i företaget. – När så den återförsäljaren hoppade av i början av 2000-talet och började arbeta för ett konkurrerande företag blev lösningen att jag själv fick försöka axla ansvaret. Så här i efterhand inser Jörgen att han var lite naiv i synen på hur försäljningen skulle skötas. Men det var kanske också något som gjorde att han inte riktigt såg samma hinder som en mer erfaren säljare skulle göra. Det dröjde i alla fall inte länge förrän han landat två rekordstora ordrar, en från Danmark och en från ett stort indiskt företag. – Jag kan erkänna att vi inte hade riktigt koll på den indiske kunden. När han kom besök bokade vi in honom på ett mindre hotell, typ bed & breakfaststandard. När jag sedan satt och pratade med honom nämnde han i förbifarten att han hade fyra privatchaufförer hemma i Indien. Då ramlade myntet ned. – Det visar också hur världen ser ut – och vilka fördomar man själv har. Jörgen hade innan affären med den indiske kunden också fått ett avtal om en provision på alla nya affärer i linje med den tidigare återförsäljaren, men när Tage insåg hur stort beloppet skulle bli rev han helt enkelt sönder avtalet. – Det lärde jag mig också något som jag haft nytta av, att inte vara för naiv i affärer, inte ens när familjen är inblandad, säger Jörgen och skrattar. De två affärerna blev i alla fall en tydlig bekräftelse på att han var rätt man för jobbet, kanske mer lämplig än vad han själv anat. Jörgen trivdes i rollen. – Jag hade hamnat rätt, jag gjorde mer nytta ute på vägarna än i stenbrottet. Jag jobbade i princip dygnet runt under ett tag för att bygga upp nya kundkontakter. Samtidigt hade hans yngre bror Johan börjat arbeta i företaget. – Han började redan år 2001, innan jag hade börjat med försäljning. Det är också den enda period då jag på allvar funderat på att börja plugga igen, eftersom Johan hade tillräcklig kunskap och driv för att ta företaget vidare på egen hand. Men så behövdes jag i försäljningen. Johans dedikation låg också närmare Tages: produktionen och viljan att med stöd av Jörgen ta ett industriellt grepp över stenbrotten. – Det blev ett tydligt skifte, vi visade att vi själva både kunde driva affären och skala upp verksamheten. Vi ville växa, och vi visste att vi kunde bli större. Vi brukar skämta om att vi är nöjda med att vara missnöjda, för då vågar vi alltid spänna bågen ett snäpp till. Dessutom är vi tre olika personligheter som kompletterar varandra, det har varit väldigt viktigt. Det kan jag inte nog understryka. När Jörgen beskriver utvecklingen de senaste 15-20 åren påminner det om många andra familjeföretag i stenbranschen. Man går från att vara ett ett mindre företag till att komma till en brytpunkt där den äldre generationen tvekar, medan den yngre vill gasa och tar över. Det har också varit en bransch där stora industriella aktörer varit få efter stenindustrins tillbakagång under 60och 70-talen, och där steget mellan det mindre företaget till det större ofta varit större än i andra branscher. Ett antal strukturaffärer har skett under senare år, och fler lär komma. – Sedan 2005 har vi haft en tydlig tillväxtstrategi, bland annat genom förvärv av nya brott. Vi har också tagit allt större ordrar och jobbat mer inriktat på föreskrivande led. Leveransen till Hyllie Torg i Malmö för drygt tio år sedan blev en viktig milstolpe för oss som visade att vi hade kapacitet för de riktigt stora uppdragen. År 2010 nådde vi en omsättning på omkring 30 miljoner, det går en rak utvecklingslinje mellan Hyllie och våra senaste leveranser till nya Slussen. N är ett familjeföretag växer snabbt och omsättningen är på väg mot 50-100 miljoner kronor är det heller inte ovanligt att man försöker rekrytera en extern vd, någon som kan styra företaget från en mer operativ roll och avlasta familjeföretagaren som ofta har ett finger med i det mesta. – Vi har diskuterat det men kommit fram till att så länge som vi är så engagerade som vi är så skulle det blir svårt för en extern vd att få det spelrum som den rollen behöver. Det är också tydligt att bröderna Lundgren vill återta lite av den position som Bohuslän en gång hade ”när träskutor seglade med granit till Argentina”. – På sätt och vis kan man säga att vi drivs av ett slags revanschlust, vi är tävlingsinriktade. Det här ju en bransch som ett tag var uträknad, men nu har vi visat att det visst går att komma tillbaka och till med utöka marknaden, säger Jörgen. – Primärt handlar det om att ta marknadsandelar från andra material, som betong som har betydligt sämre livslängd och högre miljöpåverkan än natursten. För Johan handlar mycket om att 37
Sten 4/2020 Nyheter: Utökat brandtest av skifferfa
sad
Sten 4/2020 Nyhet: Sju planeter lyfter skolmiljö
Sten 4/2020 Krönikan: Peter Becker
Sten 4/2020 Nyhet: Ny designtävling för studenter
Sten 4/2020 Fråga Kurt & Kai: Städning och omöjlig
a krav
Sten 4/2020 Medlemsmatrikel
Sten 4/2020 Marknaden: Annonser