Advokaten 1
Praktisk juridik » Överförmyndaren kommer också e
nligt lagrådsremissen att ha en viktig funktion genom att kunna förbjuda en framtidsfullmaktshavare att bruka fullmakten om fullmaktshavaren gör sig skyldig till missbruk eller dylikt. särskilda omständigheter föranleder att den ska vara förfallen, jfr 21 § avtalslagen (principen gäller också för rättegångsfullmakter, se 12 kap. 19 § 1 st. rättegångsbalken) och detta föreslås gälla även för framtidsfullmakter. Denna kända fullmaktsregel bygger på att det kan antas vara av vikt att det uppdrag, som en fullmaktshavare har, blir fullföljt även om fullmaktsgivaren skulle avlida, eller att uppdraget i andra fall kan överlämnas till exempelvis en boutredningsman. Det förutsätts dock att fullmaktsgivaren i tiden närmast före dödsfallet fortfarande har haft kvar sin rättsliga handlingsförmåga och härigenom haft möjlighet att utöva kontroll över fullmaktshavarens sätt att utföra uppdraget. När det är fråga om en framtidsfullmakt gäller inte detta. Man kunde därför möjligen ifrågasätta riktigheten av att just framtidsfullmakter på samma sätt som ordinära fullmakter ska ha fortsatt giltighet även efter fullmaktsgivarens dödsfall. En framtidsfullmakt saknar verkan i den utsträckning som godmanskap enligt 11 kap. 4 § föräldrabalken eller förvaltarskap enligt 11 kap. 7 § samma lag anordnas för fullmaktsgivaren. Förklaringen är att man tänker sig att framtidsfullmakt ska ses som en alternativ hjälpåtgärd till godmanskap och förvaltarskap, men på privaträttslig grund. Dessutom undviks risken för kolliderande hjälpåtgärder. Överförmyndaren kommer också enligt lagrådsremissen att ha en viktig funktion genom att kunna förbjuda en framtidsfullmaktshavare att bruka fullmakten om fullmaktshavaren gör sig skyldig till missbruk eller dylikt. Detta öppnar i och för sig för frågor om hur vetskap om detta ska komma överförmyndaren till del och om hur utredningen och bedömningen ska göras hos överförmyndaren. Överförmyndaren kan också komma att behöva ta ställning till förekomsten av en framtidsfullmakt i ett ärende om anordnande av godmanskap enligt 11 kap. 4 § föräldrabalken eller förvaltarskap. Om det finns en fungerande framtidsfullmakt bör det vara skäl att inte anordna godmanskap eller förvaltarskap, eftersom framtidsfullmakten utgör en mindre ingripande hjälpåtgärd. AVSLUTNING Det nya rättsinstitutet framtidsfullmakt kan komma att fylla en viss funktion. Kanske blir det som regeringen tänker sig en viktig möjlighet för enskilda att i god tid bestämma hur deras ekonomiska och personliga angelägenheter ska gestalta sig efter en framtida tidpunkt när de inte själva kan fatta beslut om dem. Säkert kommer också regeringens starka önskemål, att minska arbetsbelastning och kostnader för det allmänna, att uppfyllas. Det stämmer antagligen att antalet godmanskap kommer att kunna bli mindre när det finns ett alternativ i form av framtidsfullmakt. Emellertid kommer systemet att vara behäftat med en hel del otydligheter, tillämpningssvårigheter och risker för missbruk. Eftersom strävan har varit att det i huvudsak ska vara frågan om ett helt privat förfarande, där en samhällelig kontroll endast kommer till om den aktiveras av någon av de inblandade, blir tillämpningen av regelsystemet inte särskilt synlig med risk för oklarheter som följd. Det blir också öppet för missbruk, som i en del fall inte kommer att kunna motverkas i tid. Personligen tror jag det vore klokare att, såsom är fallet i det finska systemet med framtidsfullmakter, ha ett större mått av offentlig tillsyn och kontroll än som nu föreslås. Regleringen utgår från fullmaktsläran med vissa komplement. En bärande tanke med det ordinära systemet med fullmakter är att tredje man ska kunna lita på en fullmakt, visserligen med ansvar för fullmaktshavaren för att han eller hon har en giltig fullmakt. Om systemet med framtidsfullmakter blir alltför otydligt och uppfattas som alltför öppet för missbruk finns det risk för att den allmänna tilltron till fullmakter minskar. Det är inte önskvärt. Per Westman Advokat Varför ska vi Snabbavveckla ditt bolag? Vid snabbavveckling är det viktigt att säljaren av bolaget kan förlita sig på att den som anlitas för avvecklingen under flera år fullgör bolagets förpliktelser gentemot Skatteverket och andra. Säljaren är ansvarig långt efter att avvecklingen påbörjas. Vi har snabbavvecklat aktiebolag sedan 1992. Genom denna snabba, säkra och kostnadseffektiva tjänst har vi avvecklat mer än 20 000 aktiebolag. Att anlita oss för snabbavveckling är idag det vanligaste sättet att snabbt och säkert avveckla aktiebolag. Kontakta oss så hjälper vi dig! FALUN MALMÖ 023-79 23 00 040-720 20 STOCKHOLM GÖTEBORG 08-23 41 15 031-17 12 25 E-POST: info@standardbolag.se HEMSIDA: www.standardbolag.se LEDANDE INOM BOLAGSFRÅGOR OCH LAGERBOLAG SEDAN 1954 52 Advokaten Nr 8 • 2016