Maskinkontakt 1
TRANSPORT MK 12/18 Scania levererar bränslecellsd
riven sopbil till Renova Scania utvecklar en bränslecellsdriven sopbil tillsammans med Renova, ett återvinningsföretag i västra Sverige. Sopbilen kommer att vara utrustad med en fullt elektrifi erad drivlina och en elektrisk komprimator. – Vi har ett stort intresse av att få mer erfarenhet av hur bränsleceller används i verklig drift hos våra kunder. Bränsleceller är en lovande teknologi för den nödvändiga minskningen av transportindustrins koldioxidavtryck, säger Marita Nilsson, projektledare för elektrisk drivlineteknologi vid Scania. Sopbilar används ofta i bostadsområden under tidiga morgontimmar. Med minskade utsläpp och lägre bullernivåer är elektriska fordon särskilt intressanta för dessa områden. Renova och andra återvinningsföretag har vid tidigare försök använt elektriska fordon, men detta blir det första försöket med bränsleceller. – Elektrifi ering genom bränsleceller som drivs av väte är ett mycket intressant alternativ för tunga nyttofordon som sopbilar. De kan dra nytta av alla fördelarna med elektrifi ering samtidigt som man behåller några av de bästa delarna från fossilbränsledrift, nämligen räckvidd, servicetid och nyttolast, säger Hans Zackrisson, utvecklingschef på Renova. Projektet genomförs i samarbete med Statens Energimyndighet och KTH, Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm och den bränslecellsdrivna sopbilen förväntas levereras i slutet av 2019/början av 2020. Scania har tidigare informerat om att företaget som utvecklar bränslecellsteknik för den norska livsmedelsgrossisten Asko, har startat en egen tillverkningsanläggning för hållbart vätebränsle. Scania levererar fyra bränslecellsdrivna distributionsfordon med en räckvidd på 500 kilometer till Asko. För ytterligare information: Marita Nilsson, Projektledare Elektrisk drivlineteknologi på Scania, telefon: +46 70 161 54 54, e-post: marita.nilsson@scania.com PowerCell Sweden AB har tillsammans med Scania, Renova och JOAB inlett ett projekt för att ta fram en elektrifi erad sopbil där framdrivning och driften av sopaggregatet sker med el som produceras av bränsleceller. 44 www.maskinkontakt.se