Näringsliv 2019 1
24 NÄRINGSLIV SJUHÄRAD Vecka 16 - 2019 Jan Wallbe
rg Ålder: 58 år. Bor: Göteborg. Familj: Sambon Lisa, tre barn, tre bonusbarn, en bonushund. Yrke: Styrelsearbetare. Engagerad i bland annat Blåkläder, Sätila of Sweden, Rybrinks, Hemmakväll, Willab. Tittar på: Allätare. Vår tid är nu tycker jag är kul. Läser: Jag har kommit in i Jan Guillous böcker. Just nu Brobyggarna. Lyssnar på: Jag tycker om lite av varje. Ville bli när jag var liten: Jag ville bli ekonom redan tidigt, men jag hade musiklärare som ett alternativ. Mest använda appar: Jag är nyhetsfreak. Så alla tidningsappar. Det här gör jag en ledig dag: Jag är gärna ute i naturen med vår hund. På hösten jagar jag gärna. Jag försöker hålla gång med lite träning. Favoritresmål: Lisa och jag var nyligen i Tanzania och försökte ta oss upp på Kilimanjaro. Det var en fantastiskt upplevelse. Favoritplats: Jag är gärna ute på ett bra pass i skogen en fin höstdag. Favoritmat: Italiensk mat tycker jag om. Svenljungasonen Jan Wallberg inne i mössfabriken i Sätila. ”Jag tycker om tanken att man producerar här”, säger Wallberg. FOTO: SIMON LEPPÄMÄKI Jan Wallbergs nya karriär Från stjärn-vd till styrelseproffs: ”Väldigt stor omställning” Som vd på miljardföretagen Blåkläder och Gekås var han alltid en jagad man. Nu har Jan Wallberg sadlat om och blivit styrelseproffs. I en lång intervju berättar Svenljungasonen om sin nya karriär, vad som driver honom i dag – och om åren som tv-profil i Ullared. SÄTILA - Lyssna... man kan nästan tro att man är ute på ett pass i skogen. Jan Wallberg stannar upp i ett par sekunder. Det enda som bryter den totala tystnaden på parkeringen utanför Sätila of Swedens mössfabrik är vinden i trädkronorna och några kvittrande fåglar. Naturen är viktig för Wallberg och lugnet i Sätila är en kontrast mot storstadstillvaron hemma i Göteborg. Jakt och friluftsliv är stora intressen och den senaste tiden har Wallberg fått möjlighet att ägna sig mer åt den typen av aktiviteter. Sedan han lämnade vd-posten på jättekoncernen Gekås i slutet av 2017 har Wallberg hållit sig ifrån det rent operativa arbetet. Nu har han byggt upp en ny karriär som styrelseproffs. – Jag började som ekonomichef när jag var 26 år. Det gjorde jag i många år, sedan var jag vd i ett antal år också. Jag har haft en plan att växla om och inte jobba lika mycket operativt när jag blir runt 60. Nu är jag där, precis i uppstarten. Jag älskar att jobba så jag vill inte bli någon pensionär, men nu tycker jag att det är kul att få jobba mer strategiskt. Jag får möjlighet att jobba i flera olika företag. ”DETOXPERIOD” Inne i mössfabriken pågår produktionen, men i företagets showroom är det lugnt och stilla. Wallberg FÖLJT BLÅKLÄDER LÄNGE Wallberg var 26 år när han började som ekonomichef på GEFA i Tranemo. Företaget hade ett litet dotterbolag som hette Blåkläder. När företagen delades upp följde Wallberg med sin gode vän Marcus Gustavsson och jobbade därefter enbart med Blåkläder. – Sedan dess har jag följt Blåkläder i alla år. Det har varit fantastiskt att få vara en del av det företaget i så många år. Nu är det ett miljardföretaget. Det är otroligt kul. Wallberg var vd på slår sig ner i en fåtölj. Här på Sätila of Sweden är han styrelseordförande. Han sitter även i ett antal andra styrelser. Bland annat Blåkläder, Hemmakväll och Rybrinks. – Det är en väldigt stor omställning ska jag villigt erkänna. Jag är ju van att studsa upp tidigt på morgonen och ha möten och vara igång med hög puls. Jagad från alla håll och kanter ända in på kvällen. Även när du kommer hem så är du aldrig riktigt avstängd. Så det här har varit en form av detoxperiod för mig. Kommer du ta en vd-roll igen? – Jag tror inte det. Jag har ibland umgåtts med tanken på att jag kan gå in som tillfällig vd, men jag siktar inte på det nu. Blåkläder i tio år innan han 2015 efterträdde Boris Lennerhov som koncern-vd på Gekås. Det enorma Ullaredsföretaget var dock inte främmande för Wallberg som var där som ekonomichef under några år på 90-talet. – Gekås är ett fantastiskt företag. Det var jätteskoj där. Jag har bara positiva minnen. BLEV TV-KÄNDIS Men efter mindre än tre år lämnade Wallberg. Expressen skrev att ”en spricka mellan ledningen och Wallberg ligger bakom beslutet”. Men så dramatiskt var det inte, förklarar Wallberg själv. – Handeln är tuff idag och man måste rannsaka sig själva ordentligt. Jag har all respekt för att man inte alltid tycker likadant. Nu var vi överens om att vi skulle gå olika vägar. Ska man vara vd i ett sådant företag, där man måste jobba så mycket och ge så mycket av sig själv, då måste man känna till hundra procent att man har ägare och styrelse i ryggen. Och omvänt, styrelsen måste känna att de är på samma linje som vd. – Det blir lite dramatiskt i media ibland. Det står att det kom plötsligt, men det tyckte ju inte vi. Den dagen man delar på sig har man förberett det bakom lykta dörrar. Man ringer ju inte upp en journalist och säger ”nu har vi en dialog här och tycker inte likadant”. På Gekås blev du en offentlig person. Hur trivdes du med det? – Det var en väldigt speciell vd-post. En otroligt stor omställning. Jag visste lite vad jag gav mig in i, men man vet ändå inte riktigt förrän man är i det. Det kan vara nog att gå till jobbet och ha så många intressenter som jagar en. Men där spelade vi in två tv-serier samtidigt. Det var kul men det är ingenting jag saknar idag. Vad lockade med Sätila of Sweden? – Det är ett anrikt företag. Det finns en bra produkt och en genuin yrkeskunskap. Jag tycker om tanken att man producerar här. Man har genomarbetad tanke kring hållbarhet, vilken råvara man tar in. Det är närproducerat. Det känns modernt och ligger rätt just nu. Varför har du blivit så framgångsrik? – Jag har jobbat mycket. Det ramlar inte i knät på dig. Lite tur ska man ha. Man måste få träffa rätt människor och få rätt chanser. Men sedan måste man förvalta det också. Jag tror att jag har varit ambitiös och alltid beredd att jobba hårt och mycket. Vad driver dig idag? – Jag tycker det är fantastisk kul att jobba. Framför allt med de strategiska frågorna. Handeln står inför många förändringar, det har inte undgått någon. Man måste vara beredd att förändra, utan att tappa bort sig. Det är otroligt stimulerande intellektuellt. Hur kan man ta de här företagen in i framtiden? Det händer mycket nu och det ställs tuffa krav på att både ledning och styrelser måste våga utmana sig själva och sina affärsmodeller. Hur har drivkraften förändrats? – Den har inte ändrats men den har väl fått lite annan karaktär. Har du jobbat operativt i så många år så driver de vardagliga frågorna Det kan vara nog att gå till jobbet och ha så många intressenter som jagar en. Men där spelade vi in två tv-serier samtidigt. JAN WALLBERG OM TIDEN PÅ GEKÅS inte dig lika mycket längre. Nu kan jag jobba med frågor som jag tycker är roligare. Det är lite lyxigt. Till sist, vilken lokal profil hade du velat läsa om i Näringsliv Sjuhärad? – Jag skulle gärna läsa om Lena Apler som skapade Collector Bank. Det är en väldigt stark och framgångsrik affärskvinna som jag tycker har gjort ett fantastiskt jobb. Simon Leppämäki 0320-20 91 44 simon @markbladet.se