AMES 1
BOKRECENSION TEXT: ULLA LÖNN TEXT: PRESSBILD Bilt
emas grundare och ägare Sten-Åke Lindholm. Boken BILTEMA - Från källarföretag till miljardkoncern. Bokens författare Lars Danielson. EN BERÄTTELSE OM ENTREPRENÖRSKAP När många av entreprenörerna valt, eller stått i strålkastarljuset har Biltemas grundare och ägare, Sten-Åke Lindholm varit en doldis och inte heller i boken är han riktigt närvarande –eftersom han inte låtit sig intervjuas. Bokens författare har ett förhållande till Biltema som är kundens – men han har också följt Biltema på nära håll från 1960-talet och framåt genom familjen Lindholm. Boken handlar om Biltemas utveckling, från starten i Linköping till den miljardkoncern företaget är idag. Det som började med en småskalig försäljning av bildelar och biltillbehör från en källarlokal i Linköping och som nu är en av Nordens största varuhuskedjor med ett brett sortiment. Författaren gör inga anspråk på att presentera hela bilden av Biltema. Berättelsens fokus ligger på de tidiga åren i Linköping – en tid präglad av entusiasm, orädda och okonventionella metoder och de lyckosamma omständigheter som den växande bilismen förde med sig –faktorer som gjort Biltema till vad det är i dag. 28 Boken är en berättelse om entreprenörskap, om att slå sönder befintliga branschstrukturer, otaliga var de strider Biltema fick ta med befintliga grossister och märkesverkstäder. Det är också en berättelse om Sverige från 1960-talet och om starten av globaliseringen – Biltema började redan på 1970-talet att importera bilrelaterade varor från Asien. Boken är också en berättelse om energi, framåtanda och inte minst affärsnäsa - den växande bilismen - som lade grunden för det företag Biltema är idag. Här kan man sakna StenÅke Lindholms egna ord, vad var hans drivkrafter och hans inspiration. Enligt boken hade Sten-Åke Lindholm en förebild när det gällde handeln med bildelar, Gunnar Edman i Tannefors, som hade fritidsintresse att sälja bildelar. Och det var så Sten-Åke med hustru Birgitta började, genom att göra inköpsresor i egen bil ut i Europa, för att ta hem billiga extraljus som såldes billigt till tävlingsförare och andra bilintresserade, under varunamnet BIL -Tema. Under de allra första åren hade Biltema koncentrerat sig på försäljning av extrautrustning-– tillbehörsartiklar med lägre priser än hos billeverantörerna. Man var i början tveksam till försäljning av reservdelar då man ansåg att ingen ur kundgrupperna ville göra verkstadsjobb i det privata hemmagaraget. Som det ofta är – blev strategiförändringen till av en slump, ett besök på importfirman KG Knutsson i Bromma i ett helt annat ärende slutade med ett stort inköp av reservdelar och så var den verksamheten igång. I boken finns flera dråpliga inslag från början av verksamheten när familj och släkt arbetade i företaget på sin fritid och hur en anställningsintervju kunde gå till; ” Jag följde med Göran till Biltemas lokaler på Gamla Tanneforsvägen och fick träffa Lindholm för en anställningsintervju. Hans första fråga var: ”Vet du var Kölefors ligger?” Naturligtvis visste jag var Kölefors låg, eftersom jag bodde i grannbyn Slätmon. Så jag svarade ja! ”Du kan börja på måndag”, sa Sten-Åke. Boken berör också det som så många företag upplever, trögheten när det gäller etableringar och tillstånd från kommunerna. För Biltemas del handlade det om etableringen i Tornby, där man under flera år fick vänta på att kommunen gjorde en ny områdesplan och detaljplaneändring. Biltema köpte 1988 en tomt på Tornby, men det dröjde till 1996 innan man kunde öppna varuhuset. Sten-Åke Lindholm kommenterade den långa handläggningen ”det är ju ingen idé att äga en 49 000 kvm stor tomt om kommunen skall bestämma vad vi får och inte får göra med den”. “Folk frågade efter allt mellan himmel och jord, inte för att jag förstod varför, men vi fick ta in det och sälja det”, sade Sten-Åke Lindholm i en intervju 2005. Det året stod det ursprungliga bildelssortimentet och verktygen för drygt 30 procent av försäljningen i Biltemas varuhus. Biltema som under många år var ett postorderföretag, förvandlades till en varuhuskedja och postorderverksamheten lades ned i början på 2000-talet. Hur kommer man att agera nu när e-handel växer? Idag är e-handel för Biltema avhämtning i utvalda butiker. Också när det gäller ägarformen har Biltema provat olika lösningar, 1996 kom alla Biltemavaruhus att drivas av enskilda franchisetagare, men efter ett tiotal år som franchiseföretag köptes alla Biltemavaruhus i Sverige tillbaka. Det här är en bok som kommer att roa många, de som gillar bilar såklart, de som vill läsa ett tidsdokument över Sverige från 1960 och framåt. Också alla (kanske särskilt Linköpingsbor) som följt Biltema under åren och för alla oss som inspireras och imponeras av företagsamma människor. ®