Nöjesnytt Malmö 1
Nöjesnytt Malmö PÅ KROGEN
Nöjesnytt Malmö KROGPROFILEN
Evita I fallet med Andrew Lloyd Webbers och Tim R
ices musikal med samma namn måste det vara en av historiens största blygsamheter. Den legendariska historien om Eva Duarte spelas just nu, med Charlotte Perrelli i rollen som Evita, för fulla hus på Malmö Opera. Vi får följa henne från den fattiga barndomen på landsbygden till livet i Buenos Aires där hon försörjer sig som dansare, radiostjärna och skådespelerska. SLUTET TILL BÖRJAN Historien i originaluppsättningen börjar på en biograf i Buenos Aires 1952. Landets presidenthustru är död. På Lit de Parade passerar 100 000-tals argentinare. Den synska, raljerande kommentatorn under föreställningen, Che Guevara, ifrågasätter hur det kunde bli som det blev. Hur kunde denna kvinna linda folket runt sitt ena finger? Såg ingen vad som egentligen hände? Sedan vrids klockan tillbaka 18 år då Eva Duarte fortfarande bodde i den lilla staden Junin. ”DON’T CRY FOR ME ARGENTINA” I Malmö Operas föreställning klättrar Evita på den sociala stegen genom en rad kärleksaffärer och träffar slutligen överste Juan Perón. Eva hjälper honom med hans politiska karriär och Perón blir Argentinas president och diktator. Det är vid Peróns installation som hans hustru håller sitt tal, den känsloladdade sången ”Don’t cry for me Argentina”. Eva, som själv engagerar sig poli20 | nöjesnytt PÅ MALMÖ OPERA – ALLT ANNAT ÄN ETT DIMINUTIV! Evita är en diminutivform av det spanska namnet ”Eva”. Ett diminutiv är en förminskningsform och en ordbildning för att beskriva litenhet, oftast med hjälp av ett suffix som är egenartat för språket. tiskt, blir folkets välgörare och de ger henne smeknamnet Evita. Överklassen och militären avskyr henne. Hennes situation blir besvärande när man upptäcker att pengar som går till hennes hjälpfond hamnar i hennes egna fickor. Hon dör i cancer vid 33 års ålder men hennes persona överlever henne och myten Evita Perón har sina anhängare än idag. MUSIKAL OCH FILM Som musikal hade Evita premiär i form av ett musikalbum redan 1976 där Julie Covington sjöng i rollen som Evita. Covingtons inspelning av ”Don't Cry For Me, Argentina” nådde första plats på den brittiska topplistan i februari 1977. Först året efter hade musikalen premiär på Prince Edward Theatre i London, då med Elaine Paige i huvudrollen. Che Guevara spelades då av popsångaren David Essex och Perón av Joss Ackland. 1979 hade musikalen premiär på Broadway med Patti LuPone i huvudrollen, Mandy Patinkin som Che Guevara och Bob Gunton som Perón. Snart fanns det även planer på en filmatisering. Bland de tänkta skådespelarna kan nämnas Barbra Streisand eller Liza Minnelli som Eva och Barry Gibb eller Barry Manilow som Che Guevara. Någon filmatisering blev dock inte av förrän 1996 då ”Evita” nådde biosalongerna med Madonna i huvudrollen. Filmen nominerades till fem Oscar och vann en för bästa originalsång med ”You Must Love Me”. INTE LÄTT ARV ATT FÖRVALTA Det är med andra ord ett stort arv Charlotte Perrelli har att föra vidare när hon äntrar Malmö Operas Scen i rollen som Evita. Det är en roll som hon hanterar med pondus och bravur. För mig framstår hennes tolkning som den självsäkraste hittills. Kanske grundar sig den avslappnade framtoningen i det faktum att Charlotte Perrelli redan vid 15 års ålder praktiserade på dåvarande Malmö Stadsteater, numera Malmö Opera, vilket gett henne en grundläggande trygghet i arbetsmiljön. Samtliga inblandade imponerar i sina roller, särskilt akrobaten Christel Elisabeth Stjernebjerg, som tack vare sina konster låter oss få ta del av Evitas dubbla natur. Det är dock Charlotte Perrelli som bär hela musikalen, att se och höra hur väl hon förmår att förvalta just denna stund är den största behållningen av föreställningen. Rösten är hela tiden stark och bärig och skär knivskarpt sin väg genom sångerna. Där sitter temperamentet och där samlas vårt intresse för rollens gestaltning. Det råder inga tvivel om att hon är föreställningens bejublade mittpunkt och framför allt att hon har vad rollen kräver: utstrålning. Hon är helt enkelt bländande som en stenhårt jobbande Evita och äger varje scen hon beträder. Evita spelas på Malmö Opera till och med 20 januari 2013. s TEXT: LAZZE X EVENTHÉN / WWW.LAZZEX.COM FOTO: MALIN ARNESSON
Nöjesnytt Malmö MODE
Nöjesnytt Malmö TEKNIKPRYLAR
Nöjesnytt Malmö SVAR PÅ TAL
Nöjesnytt Malmö DIGILISTAN, RECENSIONER & FILMKOLL