Hållbarhetsredovisning 2016 1
Hållbarhetsredovisning 2016 VD har ordet
Hållbarhetsredovisning 2016 Vår verksamhet
Hållbarhetsredovisning 2016 Miljöansvar
Hållbarhetsredovisning 2016 Ekonomisk hållbarhet
Hållbarhetsredovisning 2016 Samspel med intressent
er
Hållbarhetsredovisning 2016 God arbetsmiljö
Hållbarhetsredovisning 2016 Socialt ansvarstagande
NYA ÄGARDIREKTIV KLUBBADE Botkyrka kommun har ant
agit nya ägardirektiv för Botkyrkabyggen för åren 2016-2019, med fokus på bland annat högre takt i ny produktionen De nya ägardirektiven innebär bland annat att Botkyrkabyggen under kommande år successivt ska öka det egna bostadsbyggandet Från år 2020 ska nyproduktionen kunna ligga på omkring 300 bostäder per år Under hösten 2016 började en ny organisation för att klara målen byggas upp inom företaget Kommunfullmäktige i Botkyrka beslutade även att Botkyrka byggen ansvarar för bostäder till de nyanlända som anvisas till kommunen Redan i september flyttade de första hyresgästerna in i modulbostäder i Brantbrink, Tullinge Det är Botkyrka kommun som hyr modulerna, medan Botkyrkabyggen förvaltar dem Det rör sig om 44 modulbostäder där hyresgästerna har ett eget rum med toalett och dusch men delar kök och tvättstuga I december fick Botkyrkabyggen i uppdrag av Botkyrka kommun att upphandla ytterligare modulbostäder för 100 ensamhushåll Den första etappen av dessa planeras att ligga bakom Tumba gymnasium, med inflytt under sommaren och hösten 2017 Botkyrkabyggen samarbetar även med socialtjänsten i Botkyrka, som har tillgång till 250 lägenheter genom så kallade sociala kontrakt Genom samarbetet möjliggör vi för människor att via kommunen pröva ett eget boende Varje år omvandlas en del av de sociala kontrakten till ordinarie hyreskontrakt, och kommunen förses då med nya lägenheter enligt avtalet ÖKADE ÖPPETTIDER OCH TELEFONTIDER I maj öppnade Botkyrkabyggens KundCenter för besök ytterligare tio timmar i veckan Samtidigt utökades telefontiderna och för att förbättra servicen flyttades felanmälan till kundavdelningen På så vis kan både felanmälningar och övriga serviceärenden tas emot i samma samtal, vilket både ger en förbättring för kunden och en effektivare verksamhet Felanmälan, som tidigare var öppen 8 00 till 11 00 har nu öppet till 18 00 måndagar, 16 00 tisdag-torsdag och till 15 00 på fredagar Detta uppskattades av hyresgästerna, och gav också utslag redan i höstens kundenkät 49 897 telefonsamtal 31 550 besök DIGITALT KUNDFORUM PRISADES Botkyrkabyggens kundforum utsågs under 2016 till näst bäst bland de företag som Kundo samarbetar med Forumet utsågs till tvåa, bakom vinnaren Världsnaturfonden WWF, med följande motivering: ”Ett forum som innehåller både välformulerade frågor och svar men också värdefulla synpunkter och förslag som har hjälpt organisationen att förbättra både processer och kommunikation i verksamheten. Baserat på statistiken så lyfter organisationen olika populära frågor från forumet direkt på sin hemsida för att underlätta ännu mer för besökare att hitta svar på sina frågor.” Kundo är ett publikt forum för allmänna frågor och för30 bättrings förslag Alla som går in på Botkyrkabyggens hemsida kan ställa en fråga, läsa tidigare svar eller få ett nytt svar Syftet är att erbjuda ett digitalt alternativ som underlättar för besökarna på olika sätt Botkyrkabyggen startade kundforumet i december 2014 och en svarsbank har byggts upp successivt sedan dess Allt fler besökare går in och läser, samtidigt som antalet frågor har minskat Detta är en naturlig följd av att många nu kan hitta svar utan att behöva publicera sin fråga • 2015 svarade vi på 428 frågor och hade 18 320 visningar • 2016 svarade vi på 286 frågor och hade 22 872 visningar 42 614 felanmälningar som resulterade i 65 518 åtgärder
Hållbarhetsredovisning 2016 En del av ett hållbart
nätverk
Hållbarhetsredovisning 2016 Definitioner
Hållbarhetsredovisning 2016 Kvalitetssäkrade indik
atorer
Hållbarhetsredovisning 2016 Styrning och organisat
ion
Hållbarhetsredovisning 2016 Årsredovisning