Advokaten 1
Debatt har spelat ut sin roll efter nämndprövning
en blir helt utan ersättning innebär detta naturligtvis ett svårt ekonomiskt bakslag. För mig är det svårförståeligt att Advokatsamfundets medlemmar accepterar en ordning som innebär att man inte ensam och utan inblandning från tredje part tillåts träffa överenskommelser för klientens räkning. Det bör givetvis bli på det sättet att Trafikskadenämndens reglemente skrivs om i första hand på så sätt att obligatoriet tas bort när den skadade och bolaget är överens. därutöver så har jag uppfattningen att obligatoriet i sin helhet bör tas bort. Trafikskadenämnden borde istället ha funktionen av överprövningsnämnd på samma sätt som det fungerar utmärkt inom patientskadeförsäkringen, TFA och inom andra områden som hanterar personskador. Därvid kan även sägas att nämnden mer eller mindre spelat ut sin roll som vägledare inom skadeståndsrätten. Nämnden har genom åren gett ut ett antal anvisningar om hur olika ersättningsfrågor skall bedömas och när sedan facit kommer i form av hovrätts-/HD-domar så finns sällan samstämmighet. Advokaten Nr 7 • 2014 Trafikskadenämnden har över tid skapat en alltmer detaljrik hantering som i mycket präglas av ökad administration och av juridiska finesser som sällan betyder mer pengar för den skadade men däremot förlängda handläggningstider. Den skadade kommer i skymundan och ingen hänsyn tas till att det för denne är av stor vikt att så snart som möjligt få lämna försäkringsfrågan bakom sig. Istället så har en praxis utvecklats mot tidsbegränsade prövningar i nämnden och det är inte ovanligt att skadereglering pågår i mer än 10 år, vilket för alla parter borde anses som fullständigt förkastligt. Tyvärr är det inte så. Det finns krafter inom nämnden och till viss del hos bolagen som förefaller dra mot ett bibehållande och till och med utvecklandet av onödig komplexitet och onödig exakthet till förfång för de skadade. Expertroller har skapats. Kvaliteten i Trafikskadenämndens yttranden kan många gånger ifrågasättas vilket kan verifieras av såväl de juridiska ombuden som av bolagens skadereglerare. Ser man till Trafikskadenämndens råds sammansättning gällande ordförande och vice ordföranden så består detta av tio säkert kompetenta personer som har haft höga befattningar inom juridiken men ålderssammansättningen antyder att Finansinspektionen har rekryteringsproblem. Genomsnittsåldern torde ligga över 70 år vilket kan förklara nämndens ovilja mot schabloner och förenklad hantering. nämnden har spelat ut sin roll och det finns alltså goda skäl till att ta bort obligatoriet helt och hållet och låta nämnden istället övergå till att vara en ren överprövningsinstans. Vid enighet behövs ingen nämnd och vid oenighet så blir rollen den samma som idag. Tanken som tidigare förts fram om att denna förändring bör förenas med att samtliga bolag i sina villkor skriver in att rätt till kostnadsfri advokathjälp medges vid personskada i trafiken är god. Förändringen skulle leda till kortare handläggningstider, lägre kostnader, möjligheter till en utveckling mot en modernare förenklad handläggning med fler inslag av skälighetsbestämda ersättningar och sannolikt till att fler personskadade blir nöjda. Tommy Johansson Före detta personskadereglerare 41 Kvaliteten i Trafikskadenämndens yttranden kan många gånger ifrågasättas vilket kan verifieras av såväl de juridiska ombuden som av bolagens skadereglerare.