Bagir Kwiek. Läsambassadör 2020-2021 1
– Jag har två äldre systrar som började skolan et
t par år tidigare än jag själv och jag var ofta på dem för att tvinga dem att lära mig läsa. Till slut gav de med sig till sin jobbiga lillebror och ganska snart så kunde jag läsa. Sen dess har böckerna alltid funnits vid min sida. Och hur var det med sånger? De kan ju också vara en väg in i skriftspråket. Bagir berättar: – Sånger framfördes framför allt vid Foto: Kulturrådet kussion. Alla fick säga sin mening. Barnen drogs med och fick träna sig i att tala inför släkten. Vi tränades i ”politika”, alltså argumentation, som är ett viktigt inslag i vår kultur. Det borde vara en god grund inför skolans undervisning, tänker jag. I ”Läroplan för grundskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet” (Lgr11) står att det är viktigt att eleverna är med om ”vardagliga moraliska dilemman” och ”analys och argumentation utifrån etiska modeller.” Jag frågar Bagir hur det var med högläsning. Han svarar: – Nej, det hörde jag aldrig! Jag kan inte komma ihåg att någon någonsin läste högt. Den engelske literacy-forskaren David Barton menar att barn socialiseras in i skriftspråket främst av sina föräldrar, syskon och andra närstående. Bagir håller med: 6 fester. Då hade de äldre en speciell roll, för de sjöng en sång som också var en berättelse. Min farfarsfar påbörjade den här sången. Nästa generation tog vid och la till sin historia och sen fortsatte nästa generation. Det är vår form av historieberättande. Det var min pappas roll att sjunga sången. Han kunde sången från många generationer tillbaka. Att höra en text är något annat än att se den, menar Bagir: – Min pappa, som bara gått i skolan ett par år, samlade på böcker om allt han tyckte var fascinerande. Jag brukade ofta titta i böckerna om allt från diamanters ursprung till stenåldersmänniskor. Böckerna hade mycket bilder som var intressanta att titta på. I internationell läs- och skrivforskning talas ofta om att ”visual literacy” är viktigt för ett barns läs- och skrivutveckling. Det innebär förmågan att tolka och finna mening i den information som presenteras i bilder och symboler.