KIA 1
Aktiv fyrhjulsdrift är standard på Sorento. Använ
dbart en dag som denna. KIA HAR KOMMIT LÅNGT sedan den första Sorento hamnade på svenska vägar 2002. Det var en rambyggd historia med lågväxel och känd för sina goda terrängegenskaper. Något Kia har byggt vidare på med sin fjärde serie av Sorento som har utrustats med ett terrängläge (Terrain Mode) vilket gör bilen mer kapabel i lera, snö och sand. Via terrängläget kontrolleras bilens elektroniska stabilitetskontroll (ESC) och det kan även styra fördelningen av moment till alla fyra hjulen. Detta borgar även gott för dragkapaciteten som på dieselversionen är hela 2 500 kilo. En bil att leva med som klarar av att dra hästsläp och husvagnar, samtidigt som passagerarna bjuds på en högst komfortabel resa i sin egen lilla kokong av bekvämlighet. Däri ligger nyckeln till ett bra liv med Sorento: Den låter var och en av sina passagerare vara en del av kupégemenskapen samtidigt som de får vara individualister med tillgång till egna laddmöjligheter, sätesvärme och solgardiner. Genialiskt med döda vinkelkamera i instrumentklustret. Från utrustningsnivå Advance Plus. Kia Sorento 19-tumsfälgar är standard. Notera hur de svepande LEDstrålkastarna harmoniserar med tigernosgrillen. Plug-In Hybrid Vid årsskiftet kommer sjusitsiga Kia Sorento som efterlängtad laddhybrid. Bilen går att förboka redan i dag med leverans i början av 2021. Motor: Bensin- och el. Maxeffekt: 265 hk (komb.) Max vridmoment: 350 Nm Batterikapacitet: 13,8 kWh Räckvidd: 53 km (preliminär uppg.) Utsläpp: 44 g/km (preliminär uppg.) Dragvikt: 1 500 kg Säkerhet: Bland annat autobroms (inkl. fotgängar- och cyklistskydd), autobroms vid vänstersväng, döda vinkel-varning, filkörningssystem + assistans, släpvagnsassistent. Pris: Ej fastställt. Klimatbonus: Ej fastställt. Växelpuck är nytt för Sorento, så även terrängreglaget. 18 KIA STORY 2 2020