KIA 1
Här är en första skissbild på de sju helelektrisk
a modeller Kia ska lansera fram till 2027. miljon miljöbilar, Kina exkluderat. Karim Habib är Senior Vice President of Design på Kia Motors förklarar: – Bilar kommer att vara mer varierande i framtiden. Till exempel – vi kommunicerar nästan hela tiden i dag, även när vi rör oss. Det måste framtidens bilar anpassas till. Men alla modeller behöver inte bli rullande digitala hem. Ibland behöver bilen kunna stötta våra behov att kommunicera, ett uppdrag som kanske passar bäst för självkörande bilar, men ibland behöver den också vara en frizon från denna ständiga kommunikation. Du stänger bildörren och bara kör. Alla Kias bilar kommer att ha den senaste tekniken, men våra elbilar ger oss helt nya möjligheter. Med möjligheter syftar Karim Habib bland annat på den helt elektrifierade plattform som Kias elbilar nu byggs på Electric-Global Modular Platform (E-GMP). När en bil byggs som elbil från grunden behöver den inte ta hänsyn till förbränningsmotorer eller annan design som krävs för en traditionell bil. Karim nämner detaljer som helt platta golv eller andra typer av karosser som kan förvandla en bil till en mer modern form av mobilitetslösning. I en framtida självkörande bil sitter du inte inträngd bakom en ratt, krypandes fram i en lång bilkö. Du sitter antagligen bekvämt i ett rymligt baksäte och glider tyst fram samtidigt som du deltar i dotterns samling på förskolan via länk. Frances Sprei är forskare i mobilitet på KIA STORY 2 2020 Chalmers tekniska högskola i Göteborg och har även tillbringat två år på Stanford University i USA: – Kanske kan utvecklarna till och med fixa åksjukan du kan få när du sitter med en skärm i en självkörande bil? Det beror mycket på körstilen, och jag vet att forskare på Stanford har registrerat hur de bästa förarna, alltså racerförare, hanterar bilen. Sedan har de adderat big data och programmerat självkörande bilar utifrån det, berättar hon. I KIAS ”PLAN S” finns förutom E-GMP planer på nya innovativa elektrifierade plattformar. I samarbete med Kias partner Canoo, ett företag i Los Angeles grundat av några av bilbranschens främsta ingenjörer, utvecklas elbilschassiet med så kallad skateboard-arkitektur där allt sitter i en och samma modul. Man väljer därefter att koppla på olika karosser, allt skalbart i olika storlekar. Den är också ett första konkret steg mot en ny sorts tillverkning, ”tillverkning av förflyttning”. I bilbranschen kallar man det PBV (Purpose Built Vehicles). I korthet är det vad det heter. Säg att ett bussbolag vill ha en liten, självkörande eldriven skyttel mellan två punkter, dygnet runt. Inte en buss, inte en bil, inte en spårvagn. Något som förflyttar människor enkelt, billigt och miljövänligt. Eller en matgrossist som behöver kunna leverera kylvaror. ETT ANNAT KONKRET steg mot denna nya förflyttning är mobilitetstjänster. Som en del i ”Plan S” utökar Kia samarbetet med bland annat Grab, som är Sydostasiens största ride hailing-tjänst, matleverantör och betalningslösningsföretag, och Ola, ett indiskt företag som erbjuder samåkning, taxi, matleveranser och andra mobilitetstjänster. I Madrid finns Kias dotterbolag WiBLE, som är en av Europas mest framgångsrika bildelningstjänster med fler än 130 000 medlemmar. Användarna av WiBLE kan enkelt hyra och lämna tillbaka sin Kia Niro Plug-In Hybrid inom sitt närområde. KIAS ”PLAN S” … lansera en renodlad elbil under 2021 på nya elbilsplattformen Electric-Global Modular Platform (E-GMP). … lansera elva nya elbilsmodeller till 2025. (Kia siktar på 6,6 procent av elbilsmarknaden). … sälja 500 000 rena elbilar per år och investerar 236 miljarder kronor fram till 2025. … gå in på PBV-marknaden (purpose built vehicles). … utveckla tjänster och produkter för mobilitet och laddinfrastruktur. 31