KIA 1
Späckad höst för Säkra varje unge STIFTELSEN SÄKR
A VARJE UNGE fortsätter oförtrutet sitt viktiga arbete med att stoppa och förebygga mot sexuellt utnyttjande av barn. I höst ligger fokus på att utbilda barn och ungdomar i säkert internetanvändande. – Vi har just tagit fram två utbildningsfilmer som vänder sig till mellanstadiebarn. Den första handlar om näthat och mobbing, den andra om läskiga saker som barn kan se på nätet. Filmerna finns på hemsidan och i vår nystartade YouTubekanal, säger Elenor Cortez, grundare och ordförande för Säkra varje unge. SKOLOR OCH FÖRETAG bjuds nu in till digitala föreläsningar på temat hur man förebygger övergrepp och grooming på barn. Medverkar gör bland annat poliserna Per-Åke Wecksell och Björn Sellström från NOA, it-brottenhetens barnpornografigrupp, samt kriminologen och författaren Maria Dufva, som utbildar om risker och faror för barn på internet, i sociala medier, chattar och spel. Fullständigt program och tider finns på sakravarjeunge.se Maria Dufva KIA MOTORS SWEDEN är sedan 2014 huvudsponsor av stiftelsen FTS Säkra varje unge. – Att stödja Säkra varje unges verksamhet är ett viktigt ställningstagande för oss, säger Kias press- och kommunikationschef David Lilja. >>>SÄKRA VARJE UNGES STÖDLINJE är öppen tisdagar och torsdagar 14–17. Där kan barn och ungdomar chatta med specialutbildad personal. Chatten finns på: www.foretagtillsammans.se ” Kia Niro petade Volvo av tronen” I AUGUSTI 2020 TOPPADE Kia Niro listan över de mest sålda nya bilarna i Sverige. Det är första gången som en Kia återfinns på första platsen – före VW Golf och Volvo XC60. Eller för att citera media: ”Volvo puttad av tronen – Kia Niro sålde bäst i augusti”. Totalt registrerades 1 222 Kia Niro. AUGUSTI BLEV överhuvudtaget en rekordmånad för Kia Motors Sweden med totalt 2 819 sålda bilar. Kia är största bilmärke räknat på sålda bilar till privatpersoner i år – och det tredje största bilmärket i Sverige. Att öka försäljningen med 25 procent jämfört med samma månad i fjol är en bragd i sig. Lägg därtill att ökningen sker i ett läge när marknaden som helhet, enligt statistik från Bil Sweden, backade med 13,4 procent. Det är Kias breda utbud av laddSnabbare laddning med 3-fas Med nya Kia e-Soul kan du nu ladda snabbt och säkert med en vanlig laddbox*. Bilens 3-fas ombordladdare på upp till 11 kW laddeffekt förkortar laddtiderna till knappt 6 timmar*. KIA STORY 2 2020 Kia e-Soul finns med två batteristorlekar. Elbilen kan utrustas med lastkrok med 300 kg dragvikt. *När bilen kopplas till en 16A 3-faskopplad laddbox/stolpe. bara bilar som driver på försäljningen, konstaterar Peter Himmer, vd Kia Motors Sweden: – Vi är otroligt stolta över att Kia Niro är Sveriges populäraste bil och att även Kia Ceed, som också erbjuds som plug-in hybrid, är med på topplistan, säger han. 5 MARIA ÖSTLIN