Byggnadsarbetaren Ledaren
Byggnadsarbetaren Best i test
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Sämsta bygget 2018
mot fordon och arbete med kvartsdamm där arbetarn
a utsattes vid borrning. På bygget har nära ett sextiotal tillbud och olyckor rapporterats till Trafikverket från 2017 och till november i år. – Det är ändå Sveriges största bestäl– Jag vet att det LÄS MER … lare, man kan ju fundera över varför det inte fungerat bättre, säger Thomas Ekström. P å senare tid vittnar både Arbetsmiljöverket och Byggnads om att det skett förbättringar på arbetsplatsen. Vi åker dit. Fordon kör i skytteltrafik med rasmassor från senaste sprängningen. Spränggaser kan fortfarande anas i luften när vi åker ner i arbetstunneln från FSE 302, en av Lovöns två arbetsplatser. På vägen passerar vi räddningskammare som installerats och stannar till vid inpasseringen där ett digitalt inpasseringssystem strax ska komplettera det manuella. Vi får träffa den nye projektchefen Andrés L. Guevara Kluxen, senast med erfarenhet från tunnelbyggande i Israel. har gjorts förbättringar och att vi i dag uppfyller allt enligt svensk lag och regler, säger han. Enligt Trafikverkets kontrakt ska alla om Sämsta bygget på byggnadsarbetaren.se entreprenörer leva upp till arbetsmiljövillkor, men kontrakten har i det fallet inga viten. Tre veckor på nya jobbet. ”Vi har förbättrat säkerheten”, säger Lovöns projektchef, Andrés L. Guevara Kluxen. Han är inne på sin tredje vecka. – Om det har varit några frågetecken tidigare, är jag här för att ändra på det. Det är ett av mina mål för arbetsplatsen. Hälsa, säkerhet och miljö måste respekteras fullt ut, säger han. Han har viss kunskap runt tidigare frågor om krossen, händelsen med signalering vid sprängning, och säkerheten vid evakuering i tunnlarna. U nder året har arbetare utsatts för allvarliga risker på en arbetsplats som borde vara ett föredöme. Trafikverket är både statligt och landets största beställare och borde från start ha kontroll över entreprenörer och verksamhet. Företagen på plats är skyldiga att ta sitt samordnings- och arbetsgivaransvar. På grund av de risker arbetare utsatts för utses Förbifart Stockholms projekt på Lovön till årets sämsta bygge. Fler byggföretag som får underkänt "DEN ARBETSPLATS VI HAR I DAG ÄR JÄTTEFIN" TRAFIKVERKETS PROJEKTCHEF: Johan Brantmark, Trafikverket, projektchef för Förbifart Stockholm. Ert byggprojekt på Lovön blir utsett till sämsta bygget i år. Kommentar? – Från min sida är det en besvikelse, jag tycker inte att vi förtjänar det som arbetsplatsen ser ut i dag . Jag uppfattar och är övertygad om att vi har säkra arbetsplatser på alla Förbifart Stockholms projekt, inklusive Lovön. En arbetsmiljöinspektör skadades i tryckvågen efter en sprängning, varför följde man inte reglerna? – Du nämner något som omskrivits som en sprängDet har varit flera allvarliga händelser och arbetsmiljörisker. Vilket ansvar tar ni som beställare för säkerheten? – Genom att vi följer upp arbetsmiljön tillsammans med våra olycka. Men vi har inte fått någon rapport från Arbetsmiljöverket om det. Min bild av det här är att arbetsmiljöinspektören befunnit sig på säker plats och att man utfört en sprängning enligt de regler som finns. Det här sättet att använda en biltuta för att signalera, stöder ni det sättet att jobba? – Det var ett läge där jag uppfattade det som att man inte behövde signalera överhuvudtaget, då det var sprängning långt ner under jord. Men visst, gör man det, så ska man ju ha normala, brukliga sirener. ”Som byggherre har vi vapnet kvar att stoppa jobbet.” entreprenörer och säkerställer att man lever upp till de krav som ställs och där är vår kontroll en viktig del och Arbetsmiljöverkets tillsyn en viktig del. På Lovön har Arbetsmiljöverket tyckt att vi och entreprenören ska bli bättre, främst då det gäller kross- och bergtransportanläggningarna och brandskyddet i tunnlarna. Vi har då gjort förbättringar både här och på andra arbetsplatser på Förbifart Stockholm. Den arbetsplats vi har i dag tycker jag är jättefin. Arbetsmiljöverket tycker att ni skulle tagit ett större ansvar som byggherre för arbetsmiljön. – Det har inte Arbetsmiljöverket gett uttryck för till mig i klartext. I arbetsmiljön på platsen har entreprenören som också är arbetsgivaren och samordningsansvarig, ett stort ansvar. Som byggherre har vi alltid vapnet kvar att vi kan stoppa jobbet och följa upp, som vi gjorde i augusti. Vi har inte särskilda viten kopplade till arbetsmiljö, men alla ska enligt kontraktet leva upp till arbetsmiljölagstiftningen. BYGGNADSARBETAREN #12, 2018 21
Byggnadsarbetaren Giganten i kranskogen
Byggnadsarbetaren Besserwissern
Byggnadsarbetaren Flaggar för hot
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Byggkollen
Byggnadsarbetaren Årets byggmiss
Byggnadsarbetaren Nyårsspecial
Byggnadsarbetaren Arbetsmiljö
Byggnadsarbetaren Ögonblicket
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Sport
Byggnadsarbetaren Medlem i Byggnads
Byggnadsarbetaren Kryss