Byggnadsarbetaren Ledaren
Byggnadsarbetaren Best i test
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Sämsta bygget 2018
Byggnadsarbetaren Giganten i kranskogen
»Det är inte så stor skillnad att köra tjugo ton
och ett ton. Det viktiga är att veta var gubbarna är och att du kör säkert.« — Jessica Hansson/Kranförare då stålet måste visa att det håller och då kranfundament på 170 kubik betong måste hantera oerhörda vridkrafter. För ”Tusingen” är det minnesvärda dagar, men för Jessica Hansson är det trots allt bara en vanlig dag på jobbet. – Det är groteskt stora och tunga saker. Men egentligen är det inte så stor skillnad att köra tjugo ton och ett ton. Det viktiga är att veta var gubbarna är och att du kör säkert. Egentligen är det lättare att köra den här typen av kran än en vanlig som är lite mer som Gröna Lund – de har mjukare stål och svajar. Frank Havik känner ingen oro inför de tunga lyften som kommer. Han menar att de är så planerade att det inte ska vara några problem. – Alla lyft är olika och det är olika risker. Men det behöver inte vara större risk för att saker är tyngre om man gör allting rätt. Däremot blir det större konsekvenser om något går fel. Frank Havik ”Tusingen” är relativt ny. Därför fick Jessica Hansson en introduktion på kranen. ”Det skiljer sig lite på displayen men mycket är som vanligt.” Slussen är ett gigantisk byggprojekt på en liten yta. Ett myller av varselvästar och maskiner rör sig på området. Den här dagen är inget undantag; byggnadsarbetare armerar och bygger form. Intill, ett gäng arkeologer som gräver i historien. Det senaste fyndet var ett landfäste från en stenbro som gick mellan Gamla stan och Södermalm på 1700-talet. Ovanför alla hjälmar – kranarmar på fem tornkranar som glider fram och tillbaka. Lägg till minst lika många mobilkranar och ett stort antal grävmaskiner och lastbilar så är det lätt att förstå att det är trångt. Och mitt i detta – på stråk tvärs igenom bygget rör sig tusentals jobbpendlande stockholmare varje dag. Galet riskfyllt med andra ord. Flera av kranarmarna sträcker sig dessutom långt utanför byggarbetsplatsens avspärrningar. – Vi gör aldrig några lyft utanför arbetsplatsen utan att det är avspärrat, försäkrar Ulf Thorell, arbetsledare på Skanska. Den livliga trafiken både på marken och i luften över arbetsplatsen gör att det krävs en samordning utöver det vanliga. På Slussen används ett system för all krankörning, ett system som ännu inte är så vanligt i Sverige. BYGGNADSARBETAREN #12, 2018 27
Byggnadsarbetaren Besserwissern
Byggnadsarbetaren Flaggar för hot
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Byggkollen
Byggnadsarbetaren Årets byggmiss
Byggnadsarbetaren Nyårsspecial
Byggnadsarbetaren Arbetsmiljö
Byggnadsarbetaren Ögonblicket
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Sport
Byggnadsarbetaren Medlem i Byggnads
Byggnadsarbetaren Kryss