Nöjesnytt Kalmar 1
MED KRAFTFULLT BUDSKAP Linda Karlsson kommer från
Mjällby, strax utanför Sölvesborg. Där växte hon upp med sina föräldrar som båda är programmerare, det var genom dem som intresset för programmering började. D et viner isande vindar på Varvsholmen. Det gör det alltid i Kalmar. Men inne på Kalmar Science park blåser det medvind. I alla fall för Linda Karlsson och hennes företag Yokali Interactive, som precis fått Skapas Innovationspris och även deltagit vid riksfinalen i Stockholm. Linda är 25 år, social och utåtriktad och kanske inte den typiske spelutvecklaren, om man är fördomsfull… – Det finns en del fördomar mot dem som har intresse för spel. Många tror att man bara sitter hemma själv, framför datorn och inte gör något annat. Men jag tycker om att måla, dansa och fotografera. Dessutom har jag ett stort intresse för problemlösning och matematik. Jag och många andra vill visa att spel kan vara ett utlopp för kreativitet och lärande. Hur kommer det sig att det blev just spelutveckling för dig? – När jag började gymnasiet insåg jag att jag ville syssla med nen blandning av programmering och kreativt skapande. Därför började jag efter gymnasiet läsa Spelprogrammering på Blekinge Teknisk Högskola. Det är en utbildning jag uppskattar väldigt mycket. Därefter flyttade jag till Karlshamn och började arbeta på Appcorn som apputvecklare. Jag flyttade in hos min pojkvän i Kalmar, kärleken höll inte men jag blev kär i staden och valde därför att stanna här. Nu bor jag i Mosekrog, utanför Lindsdal med min katt Luna. Det betyder måne på spanska. Sitter du hemma och spelar mycket över nätet? – Haha. Nä. Jag har bara mobilt bredband hemma. Det är rätt skönt. Det blir en fristad och det går inte att ta med jobbet hem. Jag var hemma och var förkyld en vecka för en tid sedan och förbrukade all surf, vilket var lite påfrestande. Idén till sin nuvarande verksamhet och det som fick Linda att våga ta steget att bli egen, var egentligen Idéinstitutets entreprenörsprogram. – Där började spelidén jag arbetar med i dag att gro. Först var jag feg och blyg, ska jag verkligen våga satsa? Men det gjorde jag. Berätta om idén! – Det är ett pusselplattformsspel till datorer med fokus på att värna om djur, natur och ickevåld. Spelet är mitt sätt att förmedla frågor jag brinner för. De flesta spel är våldsfokuserade idag. Det är allt från att hoppa sönder en svamp, till att ta sönder lådor till att skjuta ihjäl varandra. Våldet är ett snabbt och effektivt sätt att belöna användare på ett destruktivt sätt. Jag ville göra något helt annat, säger Linda och fortsätter; – I mitt spel samlar man ägg och fröer för att väcka liv i saker istället. Det är ett sätt att uppmana folk att göra bättre och mer medvetna val som gynnar oss alla. Det är ett väldigt kraftfullt budskap som passa alla åldrar. När lanseras spelet? – Jag hoppas att släppa det någon gång under nästa år som ett inlägg i samhällsdebatten. Hur är det att vara tjej i spelvärlden? – Vi tjejer är jätteduktiga på att utveckla spel. Men vi måste våga ta för oss mer. Gamer-kulturen är också väldigt speciell. Det är enkelt att ta ut sin frustration och domdera bakom skärmen. Det är också många unga som spelar som växer in i att kommunicera med varandra på ett hårt och ganska märkligt sätt. De lär sig att det är så här man ska bete sig. Där borde föräldrar vara med mer. Om jag skulle få höra det jag får höra när jag spelar ute på stan hade jag polisanmält det, men i spelvärlden är det inte möjligt på samma sätt. Vad tycker du själv om att spela? – Jag har ingen favoritgenre, men gillar att hitta nya utmaningar och testar gärna olika typer av spel. Spelserien jag gillar allra bäst är Myst, det är pek- och klickävenyr med fokus på att lösa pussel och en bra story. Vad tror du om spelindustrin framöver? – Jag tror att branschen kommer fortsätta att växa och att det kommer bli mer VR. Vad heter ditt spel? – Det har inget namn ännu, det och hur min huvudkaraktär ska se ut är det svåraste. TEXT: ULRIKA MELIN WAHLIN _ Q|MHVQ\WW