AMES 1
SÄLJSKOLA TEXT: MAGNUS JOHANSSON Det första intry
cket betyder mycket och är dessutom svårt att ändra på i efterhand. Här kommer lite saker att tänka på inför viktiga möten. SÅ FÖRBEREDER DU DIG KUNDMÖTET INFÖR MÅNGA GÅNGER HAR JAG i tidsnöd snurrat runt sökande efter en parkeringsplats, eller stått i receptionen och undrat: vad sjutton heter hon jag ska träffa? Det händer att just den här typen av småsaker saboterar dina chanser att vinna en affär. Många säljare är målinriktade, drivna och skickliga kommunikatörer men ibland är känslan för detaljer och förmågan att planera lite underutvecklad. Vad händer om du kommer försent till mötet? Vad händer om du är stressad innan mötet? Påverkar detta dina möjligheter att göra ditt allra bästa? Påverkar det den uppfattning kunden bildar sig om dig och ditt företag? Det första intrycket betyder mycket och är dessutom svårt att ändra på i efterhand. Forskare vid New York University har konstaterat att vi fattar många avgörande beslut om en människa under de första sju sekunderna i ett möte. Därför är det viktigt att förbereda sig så bra som möjligt inför ett kundmöte. SE TILL ATT DU HAR FÖLJANDE KLART FÖR DIG: • Restid och färdväg. • Vet jag var ingången ligger? • Finns det parkeringsplatser i närheten? • Vem/vilka ska jag träffa? • Hur lång tid är avsatt för mötet? • Klädsel och framtoning. • Ditt mål med mötet. • Kundens förväntan. IDAG FINNS DET MÄNGDER med tekniska hjälpmedel för dessa viktiga detaljer, som GPS, smartphones, etc. Men vad händer om de är tillfälligt ur funktion? Det är alltid bra att planera i förväg och kontrollera sådant som adressen och möjligheter till parkering om du åker bil. ”Men jag vill inte störa kunden med sådana frågor, de kanske tycker att jag är oprofessionell”. HUR PROFESSIONELL TYCKER kunden du är om du kommer försent? Men måste man störa kunden med detta? Nej, man kan ringa deras växel och fråga. Nuförtiden kan du till och med se en bild av kundens kontor och dess omgivningar via Hitta.se eller Google maps. En av mina kollegor hade väldigt svårt att hålla tider och det gällde både interna möten och kundmöten. Ute hos kunden brukade han berätta att han arbetat som säljare i 20 år. Jag tänkte ofta: 20 års Hotell Spa Konferens Dagkonferens G y b Heldagskonferens • Kaffe, te, juice & frukt • Smörgås vid ankomst • Konferenslunch • Eftermiddagsfika • Konferenslokal www.attraktivmiljo.se 0709-722 887 38 Dygnskonferens Från 450:Gårdskampen 8-kamp i stallmiljö 395:-/person Alla priser per person exkl. moms Kontakta oss för en offert: 013-331152 konferens@himmelsbygardshotell.se Lunch till Lunch • Kaffe, te, juice & frukt • Förmiddagsfika • Konferenslunch • Eftermiddagsfika • 3-rätters middag • Konferenslokal • Exklusiv SPA-entré Från 1595:• Övernattning inkl. frukostbuffé Himmelsby Gårdshotell • 013-33 12 44 • www.himmelsbygardshotell.se erfarenhet och fortfarande sen till kundbesök. Vad kunderna tyckte vågar jag inte tänka på. ERFARENHET OCH CV SPELAR INGEN ROLL om inte kunden gillar dig och får förtroende för dig. n Magnus Johansson, EQP Business School – har 20 års erfarenhet av personlig försäljning och är författare till säljboken ”Myror kan fånga elefanter”. Magnus har under de senste åren framgångsrikt utbildat säljare i de flesta branscher. Med en stor mängd nöjda kunder i bagaget tillhör Magnus idag en av de bästa och mest eftertraktade föreläsarna inom området försäljning. l H h m i d s m å r els t o e l