AK16_Tema_Båt&Marint 1
BILAGA I KANALEN – VECKA 16 – TISDAG 18 APRIL 202
3 TEMA BÅT & MARINT 5 temahistorik Båten Elsa, hemmahörande i Stockholm. Gästade båtens dag i Örebro 1984. Foto: Gunlög Enhörning/Örebro stadsarkiv Därför döper vi båtarna A tt ge båtar namn är en lång tradition hos det mänskliga släktet. Ett kristligt dop av en båt genomförs gärna genom att knyta fast en flaska bubbel eller vin i ett snöre för att sedan slunga denna flaska mot båtens för. Ceremonin bör delas av familj och vänner som får ett glas av drycken som använts. När båtens namns förkunnats kan denna tas ut på en jungfruresa. En anledning till att människan genom tiderna döpt sina båtar är vidskeplighet. Att skydda båten från otur och från den ilskna havsguden Poseidon har varit viktigt. Enligt Institutionen för språk och fornminnen, ISOF, går det att se att vi namngett skepp och båtar så långt tillbaka vi har skriftliga källor. I det faraoniska Egypten fanns exempelvis ett skepp som på engelska hette ”Praise of the two lands”. Under medeltiden var det vanligt att skepp döptes med inspiration efter sin härkomst, som till exempel ”Svanen från Lübeck”. På 1600-talet blev det vanligare med namn från mytologin, nationalistiska namn och båtar uppkallade efter kändisar och kungar. ISOF skriver också att rederier på 1800-talet började döpa sina fartyg efter speciella teman. Ett känt exempel på en sådan typ av namngivning är Viking Lines båtar som alla bär namn som slutar på -ella – Cinderella, Amorella, Mariella. Varför är det då vanligt att båtar bär kvinnonamn? Det finns flera möjliga förklaringar. En förklaring som ges på båtsajten boatsafe.com är att båtar och skepp ses som moderliga – de skyddar passagerarna ombord och får dem att känna sig trygga på de stora haven. En annan teori är att det kommer av att man döpt båtar efter gudinnor och religiösa figurer. Förr var kvinnor i många fall förbjudna ombord och då var ett kvinnligt namn ett sätt att ha en kvinnlig närvaro på båten. Den tredje möjliga förklaringen till båtarnas feminina namn är att många språk delar in objekt i manligt och kvinnligt, och att båt eller skepp just då varit feminina. Båten Saga, 1930-tal. Har du en båt som du köpt begagnad ska du inte byta namn, menar vissa mer vidskepliga personer. Legenden säger att Poseidon känner igen alla båtars namn och har dessa nedskrivna i en bok. Ändrar man båtens namn kan man få Poseidons vrede till sig, vilket inte verkar vidare trevligt. Snart dags för däckskifte! Att döpa en båt grundar sig alltså i en Foto: Vinöns kultur- och hembygdsförening skrockfullhet och en önskan om att namnet på något sätt ska skydda sina passagerare under resorna. Idag är det en trevlig tradition som mest är just trevlig och ett sätt att fira sitt nyförvärvade fordon. Låt oss på på DäckPartner, Svinninge Gummiverkstad hjälpa dig. Lina Abrahamsson Checka in dina däck på vårt Visitkort från EXPERTERNA BIL, BÅT & VERKSTAD HJULSKIFTE Bilvårdsteknik i Åkersberga AB Sågvägen 38 A, 08-540 605 35 www.bilvardsteknik.nu Mekonomen BilLivet Åkersberga Stationsvägen 30, Åkersberga • Tel 08-540 652 52 Svinninge Gummiverkstad däckhotell så slipper du tunga lyft och skitiga däck. JOURNUMMER 0705401510 Öppettider: Mån-Tors 7-17 Fre 7-16 Lör (vid däcksäsong) 9-14 Svinninge Ind Omr Har du undrat varför vi döper båtar när vi inte kallar bilen för exempelvis ”Santa Maria”? Varför har de sjöburna fordonen dessutom oftast kvinnonamn? Det mesta handlar i grund och botten om skrockfullhet. - Service - Reparation - Däckförvaring - Däckskifte