Chef & Karriär Innehåll
Chef & Karriär Ledarkrönika
Chef & Karriär Position
Chef & Karriär Min utmaning
Chef & Karriär Teknik & prylar
Chef & Karriär Framtidens arbetsplats
Chef & Karriär Chefen i siffror
Chef & Karriär Ledarskap
Chef & Karriär Jag & min tjänstebil Växlar ner bak
om ratten. Ina Laura gillar all modern teknik i bilen. ”Kombon el och bensin är optimal” Forskningschefen Ina Laura Pieper jobbar med att ta fram ett konstgjort hjärta. Och den billigaste av plug-in-hybriderna har fått hennes eget att klappa. text JOACHIM STOKSTAD foto FREDRIK STEHN Är du bilintresserad? – Det intresset är obefintligt. Men min nya plug-in-hybrid har ändå väckt ett litet intresse, eftersom den innehåller så mycket ny, intressant teknik. Och att välja en elbil kändes helt rätt, fördelarna är så stora. Nämligen? – I nämnd ordning miljön, säkerheten, plånboken. Vi måste göra allt vi kan för att ta hand om vår jord för kommande generationer. Jag ligger på en bensinförbrukning på 0,47 liter per mil. Kunde jag ladda bilen oftare skulle förbrukningen vara ännu lägre. Ändå är det nästan hälften av vad mina tidigare bilar drog. Nu pendlar jag Stockholm–Västerås en gång i veckan, så jag kommer upp i fler mil än de flesta, men kör jag kortare än fem mil går den enbart på el. Och så snabbladdar jag gratis i Stockholms stads parkeringshus och i många köpcentrum. Dess14 /CHEF & KARRIÄR NR 3 2018 utom får företaget en miljöpremie och jag får ett bra förmånsvärde. – Jag har också bott i Storbritannien och kört på ”fel” sida, så särskilt i början uppskattade jag säkerhetsfunktioner som Lane Assist, som styr upp ratten om jag kommer över vägmarkeringarna. Varför blev det just Kia Niro PHEV? – Därför att man får väldigt myck et bil för pengarna. Hög komfort, lätt att köra, och massor av bra teknik. I och med att jag ser energiförbrukningen i realtid – den visar om jag kör eko, normalt eller aggressivt – har mitt körbeteende verkligen förändrats. Via bluetooth KIA NIRO PLUG-IN HYBRID • FÖRBRUKNING: 1,3 l/100 km. • KOLDIOXIDUTSLÄPP: 29 g/km. • MOTOR: 1,6 liter bensin & 44,5 kWh elmotor. • PRIS: 298 900 kr (före avdragen supermiljöbilspremie, 35 843 kr). • FÖRMÅNSVÄRDE: 825 kr. kan jag lyssna på Spotifylistorna i mobilen, det är väldigt trevligt. Något som kunde förbättras? – Automatisk fickparkering vore underbart, ha ha. Hur länge behöver den laddas? – Med snabbladdare två och en halv timme. Tyvärr har vi inga laddstolpar i vårt radhusområde, men vi undersöker de möjligheterna – man kan ju få bidrag till både det och solceller på garagetaket. Det vore riktigt coolt att köra på egenproducerad solel! Räcker lastutrymmet till? – Med nedfällda baksäten var det inga som helst problem att frakta en 1,85 meter lång kökssoffa. Blir det elbil även nästa gång? – Jag vet inte om det blir en ren elbil, just nu tycker jag att kombinationen av bensin och el är optimal. Men om infrastrukturen för att ladda elbilar blir bättre kan jag nog tänka mig att köra helt på el.
Chef & Karriär Mitt liv som chef
Chef & Karriär Mentorn
Chef & Karriär Självhjälpen
Chef & Karriär Snabbkoll
Chef & Karriär Lagarbete
Chef & Karriär Smartare chef
Chef & Karriär Strategi
Chef & Karriär Här tänker jag inte på jobbet
Chef & Karriär Under ytan
Chef & Karriär Berömda chefer