Chef & Karriär Innehåll
Chef & Karriär Ledarkrönika
Chef & Karriär Position
Chef & Karriär Min utmaning
Chef & Karriär Teknik & prylar
Chef & Karriär Framtidens arbetsplats
Chef & Karriär Chefen i siffror
Chef & Karriär Ledarskap
Chef & Karriär Jag & min tjänstebil
Chef & Karriär Mitt liv som chef
Chef & Karriär Mentorn
Chef & Karriär Självhjälpen
Chef & Karriär Snabbkoll
Chef & Karriär Lagarbete
H S anne och Johan Deverén hade precis lämnat ett
stökigt 2015 bakom sig. De driver leksaksgrossisten Brigbys i Kalmar och just december är en av företagets intensivaste perioder. Ungefär samtidigt klagade sonen Pelle, 8, på att han var trött och ofta hade ont i magen när han vaknade på morgonen. En läkarundersökning visade att hans blodvärde visserligen var lite lågt, men att han verkade vara frisk. För säkerhets skull ville läkaren ändå ta några prover. Kort därefter reste Hanne till Stockholm för att ta ett flyg till leksaksmässan i Nürnberg. Hon ringde Pelles mottagning för att höra om provsvaren hade kommit och sjuksköterskan lovade att läkaren skulle ringa tillbaka. – Han ringde när jag stod på Arlanda: ”Jag är väldigt ledsen, men Pelle är jättesjuk. Vi misstänker att han har leukemi.” – Tårarna bara sprutade ur mig. Den hysterin jag kände då ... Samma dag fick familjen en plats på Barncanceravdelningen i Linköping. – Där visste de vad de gjorde. De hade en koordinator och fyra läkare i ett team, otroligt professionellt. Jag är så glad över att vi bor i det här landet. Det var skönt att få fokusera på det som var svårt. Under det första behandlingsåret var Hanne och Johan Deverén mer eller mindre borta från företaget på heltid. Det möjliggjordes genom att medarbetarna ryck te in och tog över ruljangsen. En av dem var Emma Wilmert, som arbetar med kundservice och innesälj. – Utöver familjen, där ju alla drabbades, var vi tre anställda på kontoret. Vi bestämde ganska snart hur vi skulle fördela arbetet mellan oss: ”Du tar hand om det, det där fixar jag”, säger hon. – Sjukdomsbeskedet var ju en stor chock även för oss. Men vi insåg att det bästa vi kunde göra för att stötta familjen var att fortsätta arbeta och sköta företaget så bra att det fanns kvar den dagen Hanne och Johan var tillbaka. De skulle i alla fall slippa oroa sig för det. killnaderna i arbetsuppgifter var inte jättestora – Brigbys har en platt organisation och alla är vana att rycka in där det behövs – men nu blev ansvaret betydligt större. – Jag har haft eget företag tidigare så jag är van att ta ansvar. Jag försökte hela tiden tänka: ”Hur skulle Hanne ha gjort, hur skulle hon ha tänkt?” Den dagliga driften var inga problem och det mer övergripande fick helt enNR 3 201 8 CHEF & KARRIÄR /35 ”DET VAR EN CHOCK ÄVEN FÖR OSS ANSTÄLLDA, MEN DET BÄSTA VI KUNDE GÖRA FÖR ATT STÖTTA VAR ATT SKÖTA FÖRETAGET” kelt vänta. Vi försökte att inte störa Hanne med frågor. Om det var saker som vi var tvungna att få svar på samlade vi ihop frågorna så att vi kunde ställa dem vid ett tillfälle. Det lilla teamet utvecklades och sammansvetsades under den där perioden. De fattade beslut tillsammans och alla gjorde det som krävdes utan att egentligen reflektera över det. – Vi fokuserade på att få jobbet gjort. Ingen tänkte på att man någon gång behövde arbeta in lunchen eller stanna kvar en timme extra för att göra klart när de andra hade gått hem. Man går in i det med omtanke, helt utan att tänka på det. Att arbeta var vårt sätt •
Chef & Karriär Smartare chef
Chef & Karriär Strategi
Chef & Karriär Här tänker jag inte på jobbet
Chef & Karriär Under ytan
Chef & Karriär Berömda chefer