Advokaten 1
UTREDNINGEN Stora förändringar föreslås En ny lag
, ett snabbförfarande lämpligt för småföretag, en bindande rekonstruktionsplan med utrymme att avtala om bland annat ägarförändringar och höjda krav på rekonstruktörerna. Det är några av förslagen från Rekonstruktionsutredningen, som lämnar sitt betänkande i början av mars. FOKUS: FÖRETAGSREKONSTRUKTIONER D en 3 mars, när denna tidning trycks, överlämnar Rekonstruktionsutredningen sina förslag om hur EU:s rekonstruktionsdirektiv ska införas i svensk rätt. Men redan några veckor före överlämnandet kunde utredaren Ylva Norling Jönsson för Advokaten presentera de förändringar som föreslås. Och förslagen, som i vissa delar går längre än EUdirektivet, utgör i mångt och mycket en ren uppräkning av det som de intervjuade advokaterna önskat sig. Den största förändringen är, enligt utredaren, att rekonstruktionsplanen till skillnad från i dag ska fastställas av domstol. Även i dag görs en plan, men det är enbart ackordsuppgörelser som beslutas av tingsrätterna. – Vi hoppas på ett mycket mer flexibelt förfarande när hela rekonstruktionsplanen fastställs, säger Ylva Norling Jönsson. Rekonstruktionsplanen ska kunna omfatta en rad olika åtgärder i form av omstruktureringar och även ägarförändringar, till exempel genom en nyemission. En annan nyhet är att inte bara gäldenärens oprioriterade borgenärer ska kunna rösta om och bli bundna av planen, utan i princip samtliga intressenter med fordringar på eller intressen i gäldenären. Dessutom ska dessa intressenter kunna delas in i olika röstningsgrupper, och rekonstruktionsplanen ska i vissa fall kunna fastställas av rätten även om en grupp av berörda parter inte godtar planen (så kallad gruppöverskridande ”cramdown”). – Man kan tänka sig att någon avstår sin fordran, helt eller delvis, mot aktier i bolaget. Då blir det ett slags finansiering, där du samtidigt säkrar en del i en eventuell framtida vinst, säger Ylva Norling Jönsson. De nya föreslagna reglerna kan därmed råda bot på det faktum att borgenärer i dag får avstå delar av sina fordringar, medan ägaren sedan får vinsterna om företaget hämtar sig, något som ofta kritiseras, påpekar Ylva Norling Jönsson. Utredningen föreslår att en ny lag ersätter dagens lag om företagsrekonstruktion. Men utredningen vill också införa ytterligare en lag och ett nytt förfarande: offentlig skulduppgörelse. – Vi menar att det finns behov av ett snabbare, enklare och billigare förfarande, när det enda man behöver är en skulduppgörelse. Det alternativa förfarande som vi föreslår, offentlig skulduppgörelse, liknar mycket den gamla ackordslagen och det som tidigare utredningar har kallat för separat ackord, berättar Ylva Norling Jönsson. TRÖSKELN SKA HÖJAS I dag är kraven för att få starta en företagsrekonstruktion lågt ställda. Rekonstruktion får, enligt lagen, inte meddelas om det saknas skälig anledning att anta att syftet med företagsrekonstruktionen kan uppnås. Här vill utredningen höja tröskeln för förfarandet genom ett skärpt livskraftstest: Endast om det finns skälig anledning att anta att rekonstruktionen kan säkra företagets livskraft ska ett företag få starta en rekonstruktion. Bedömningen ska, precis som i dag, göras av tingsrätten. EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV (EU) 2019/1023 OM RAMVERK FÖR FÖREBYGGANDE REKONSTRUKTION M.M. Enligt direktivet ska EU:s medlemsstater inrätta ett ramverk för rekonstruktion av företag som har ekonomiska problem. Syftet är att livskraftiga företag ska kunna räddas från konkurs. En grundtanke i direktivet är att ekonomiska problem i ett företag är lättare att åtgärda om de upptäcks tidigt. Direktivets huvuddrag: l En bindande rekonstruktionsplan ska tas fram. Gäldenären, borgenärerna och andra ADVOKATEN NR 2 • 2021 berörda parter ska förhandla fram en rekonstruktionsplan med åtgärder som ska rädda företaget. Under rekonstruktionen begränsas borgenärernas möjligheter att få fordringar verkställda eller få gäldenärsföretaget försatt i konkurs. l Direktivet innehåller också krav på vissa skyldigheter för gäldenärsföretagets ledning när företaget riskerar att hamna i insolvens. l Medlemsländerna ska enligt direktivet skapa system för så kallad tidig varning och säkra att företag har tillgång till information om de verktyg och de förfaranden som finns för rekonstruktion. l Direktivet ställer också krav på utbildning och sakkunskap för domare och andra myndighetspersoner, liksom för konkursförvaltare och för rekonstruktörer. l Vidare ställs också vissa krav på den nationella ordningen för förordnande och entledigande av rekonstruktörer samt tillsyn av dessa. » 35 35 FOTO: ISTOCK