Nordisk Infrastruktur 1
PERSONTRAFIK Mats Wallin, Key Account Manager vis
ar upp Daimlers senaste tillskott, eCitaro, deras första helelektriska buss. Foto: Robert Gabrielsson tekniska utvecklingen kräver kompetens på en ny nivå med nya typer av tjänster som inte existerat i branschen tidigare. Kompetensförsörjning var ett av mässans hetaste ämnen och diskuterades i ett flertal seminarier. Det är tydligt att den nuvarande bristen på busschaufförer oroar många inför framtiden och företaget Keolis AB har bland annat utökat sin marknadsföring med att specifikt rikta sig till en målgrupp bestående av de som pratar farsi och arabiska. Med detta har man på ett lyckat sätt lockat till sig personer som kanske inte annars skulle söka till utbildningar för att bli buss - chaufför. – Att kunna det svenska språket är såklart viktigt som busschaufför men på det här sättet har vi nått personer på ett helt annat sätt, både befintliga chaufförer som lockas till vårt företag och de som vill bli utbilda sig, sa Cecilia Jerneheim på Keolis AB under ett av seminarierna. Ny teknik och ergonomi i fokus På mässgolvet fanns drygt 170 utställare som visade upp den senaste tekniken inom bland annat eldrift och laddinfrastruktur, trafikinformation, biljettsystem och IT. Mängder av nya bussar och fordon tog upp en stor yta av utställningen för att slåss om besökarnas uppmärksamhet. Daimler presenterade sitt senaste tillskott eCitaro som kommer att trafikera Europas städer från årsskiftet. Det nya fordonet är deras första helelektriska buss och i skrivande stund fanns ännu inget svensksålt exemplar. Samtidigt visade Volvo upp 3 2 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 8 Ben Rotheram från Spinview samarbetar tillsammans SL för att skapa en VR-miljö där du kan ändra och mäta med millimeterprecision och slipper således att skicka ner manskap när du till exempel vill modernisera en tunnelbanestation. På mässan kunde besökare dyka ner i en moderniserad version av tunnelbanestationen Fridhemsplan. Foto: Robert Gabrielsson