Nordisk Infrastruktur 1
sin nyaste lyxmodell 9900 installerad med det sen
aste VDS-systemet (Volvo Dynamic Steering) vilket besökarna kunde testa via en simulator vid Volvos monter. Systemet ska enligt Volvo själva göra körningen säkrare, enklare och bekvämare, vara mer ergonomisk och lägga mindre belastning på kroppen. Simulatorn på plats var installerad med en riktigt VDS-enhet, tanken var att befintliga busschaufförer skulle få chansen att testa på hur det känns. Besökare hade möjlighet att testa Volvos Dynamic Steering-system som ska vara mer ergonomiskt för chauffören. Foto: Robert Gabrielsson Effektivisering skapar attraktivitet Att göra kollektivtrafik attraktivt och till ett seriöst alternativ mot bilen är inget enkelt uppdrag. Karl Henriksson, Ordförande i Trafiknämndens beredning för trafikplanering, Stockholms läns landsting uppgav vid ett av seminarierna att det idag tar ungefär 120 procent längre tid att ta sig någonstans med kollektivtrafik än med bil. Ska man konkurrera med bilen så behöver man enligt honom få ner denna siffra till 50 procent. ”Då kommer vi göra enorm skillnad i attraktiviteten för kollektivtrafik”, menade han. Målet är kort och gott att få kollektivtrafiken att flyta på så pass bra att det ska vara svårt att använda sig av något annat färdmedel. På branschnivå kan man dock konstatera att intresset ökar för kollektivtrafik och har definitivt banat väg för världens största kollektivtrafikmässa UITP Global Public Transport Summit, som nästa år hålls i Stockholm mellan 10 och 12 juni. Nästa upplaga av Persontrafik hålls i Göteborg och äger rum mellan den 20 och 22 i oktober 2020. n Busschaufförer är och spås att fortsätta vara en stor bristvara i kollektivtrafiken. Foto: Robert Gabrielsson 34 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 8