Nordisk Infrastruktur 1
JÄRNVÄG Arbetet fortsätter på Getingmidjan Text:
Robert Gabrielsson Mellan de stora stoppen under somrarna fortskrider arbetet kring Getingmidjan. Det görs bland annat en kortare höst - avstängning samt ett motsvarande trafikuppehåll till våren, arbetet pågår även under nätterna när tågen inte rullar. Samtidigt är de nya broarna som ska ersätta bron i Mälarstrand och Söderströmsbron under produktion på fabrik i Tallin. Just nu pågår bland annat arbete längs järnvägen på Riddarholmen, man har nyligen färdigställt olika typer av reperationer samt omisolerat tunnel och tak. – Det är i stort sett klart och kommer att lämnas över till fastighetsverket. Vidare fortgår arbetet med att bygga säkerhetsskydd norr och söder om tunneln på Riddarholmen, säger Kent Sahlman, Trafikverkets projektledare för Getingmidjan. Säkerhetsskyddet är till för att förhindra spårspring och är utformad med bur- och glasmaterial och är således gestaltat för omtanke på omgivningen, man vill att det ska vara anpassat för den kulturmiljö som verkar kring området. Skyddet ska även fungera som bullerskydd för att motverka den ljudnivå som uppstår från järnvägstrafiken samt från vägtrafiken från Centralbron. – Detta görs för att skapa levande stråk och platser och är ett samarbete med fastighetsverket, Stockholm stad, Trafikförvaltningen och Stockholms hamnar i ett så kallat ”Gestaltningsprogram”. Även de nya broarna kommer att få en Delar tillverkas av undersidan på den bro som sedan ska hänga parallellt med järnvägsbron över Söderström. Foto: Implenia medveten gestaltning för att passa in i omgivningen, säger Kent Sahlman. Omfattande arbete för nästa sommar Vidare kommer man att starta upp reparationer av brostöden på Söderströmsbron och senare under 2019 görs även liknande arbete på Norrstrandsbron. – I övrigt kommer vi att komplettera Stockholm södra med fler hinder för spårspring. Det har inte hänt något än men vi vill minska risken ytterligare och öka säkerheten, det kan vara frestande att gena precis där. I Älvsjö kommer man att effektivisera uppställningsplatsen för tåg ytterligare med bland annat en snabbväxlingsfunktion. Trots att det kontinuerligt pågår arbeten kring Montagebild på hur det kommer att se ut efter ombyggnationen på Arkivgatan på Riddarholmen. Foto: Trafikverket 38 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 8