Nordisk Infrastruktur 1
MODERNA HAMNAR forskning och utveckling samt poli
tiska rekommendationer. Tvärvetenskapligt tillvägagångssätt DocksTheFuture-projektet är totalt indelat i sex arbetspaket. Till att börja med definierade projektets deltagare under första halvan av 2018 olika koncept för framtidens hamn med hjälp av berörda parter och experter. Även de områden där utmaningarna finns, relaterade mål som måste uppnås och potentiella initiativ av intresse definierades. Bland annat pekar projektet på utmaningar inom områden som förenkling och digitalisering av processer, muddring, minskning av utsläpp, energiövergång, elektrifiering, samspel mellan hamn och stad och hållbarhet. - Det som är viktigt att ta med sig från denna forskning är att varje område är kopplat till så många olika aspekter och andra områden. När vi säger att det är en bra idé att bygga fler båtar som drivs av flytande naturgas, åtminstone för den närmaste framtiden, måste vi även tänka på infrastruktur för bunkring av flytande naturgas, att utbilda personal i hantering av flytande naturgas, säkerhetsfrågor, rättsliga instrument, finansiering med mera. Detta tvärvetenskapliga tillvägagångssätt gör detta till ett mycket intressant projekt, säger Gilbert Bentein från PortExpertise, som lett denna inledande fas av projektet. Initiativ med potential Som en del av det andra arbetspaketet håller nu de initiativ som har potential att forma och stärka framtidens hamnar till år 2030 på att väljas ut och klustras av projektets deltagare. I detta arbete spelar FN:s hållbara utvecklingsmål och ledord som människor, planeten och vinst en viktig roll. I nästa arbetspaket kommer de utvalda initiativen att analyseras och deras resultat att utvärderas. Därefter kommer projektets deltagare att arbeta för att sprida den kunskap de lärt sig och sedan definiera hur denna kunskap ska kunna utnyttjas på bästa möjliga sätt. Ett av projektets arbetspaket har dessutom siktet inställt på att säkerställa en effektiv projektledning med stor transparens. n Stakar ut vägen tillsammans Det italienska konsultföretaget Circle, som har det övergripande ansvaret för projektet, kommer under projektets gång att ta hjälp av ett antal samarbetspartners som forskningsinstitutet ISL (Institute for Shipping Economics and Logistics) i Tyskland, University of Genoa i Italien, det belgiska företaget PortExpertise, föreningen Magellan i Portugal och ett antal underleverantörer. De olika deltagarna i projektet kommer tillsammans att fokusera på forskning som behövs för att implementera nya hamnkoncept, nya förvaltningsmodeller, innovativ design, ingenjörsteknik, byggteknik och driftteknik. Detta kommer i slutändan att leda fram till ett dokument som visar vägen till framtidens hamn för 2030 och som bland annat ska inkludera verktyg för att utvärdera lösningar för framtidens hamnar och rekommendationer när det gäller Framtidens hamnar står inför utmaningar när det gäller bland annat förenkling och digitalisering av processer, minskning av utsläpp, energiövergång och hållbarhet. Foto: Pexels NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 8 • 43