Nordisk Infrastruktur 1
TUNNLAR råde världens tredje mest tätbefolkade la
nd. De två stycken drygt 1 000 meter långa dräneringstunnlar som borrats i hjärtat av Singapore med hjälp av en fullortsborrmaskin från Herren - knecht, som har en borrkrona med en diameter på 5,25 meter, är en utbyggnad av det befintliga dräneringssystemet och fungerar som ett komplement till den fem kilometer långa Stamfordkanalen. Denna långsiktiga lösning för att avlasta Singaporefloden, vid till exempel kraftigt regn, kommer enligt Herrenknecht att minska risken för översvämningar i staten avsevärt. Upprepade översvämningar Under 2010 och 2011 utsattes Orchard Road, som löper nära Stamfordkanalen, upprepade gånger för omfattande översvämningar på grund av att det befintliga dräneringssystemet inte kunde hantera de stora vattenmängderna vid kraftigt regn och störtfloder. De senaste åren har regnovädren enligt landets nationella vattenbyrå blivit kraftigare i Singapore och översvämningar har därmed blivit allt vanligare. Genom att dräneringssystemet byggs ut med två nya dräneringstunnlar ska översvämningar förhindras från att ske i framtiden. Centralt läge På grund av dräneringstunnlarnas läge mitt i stadskärnan valdes den minsta möjliga diametern för det runda startschaktet, vilket var 24 meter. Med hänsyn till det begränsade utrymmet designades Herrenknechts fullortsborrmaskin för att vara så kompakt som möjligt och företagets ingenjörer firade försiktigt ner maskinen i schaktet en komponent i taget. Efter att ha borrat färdigt den första tunneln återvände maskinen till sin utgångspunkt i startschaktet, där den fortsatte med borrningen av den andra tunneln. Med en driveffekt på 630 kilowatt arbetade maskinen sig igenom komplexa markförhållanden, med kraftigt vittrad granit, under de tungt trafikerade gatorna i Singa - pores innerstad, omgivna av skyskrapor med lägenheter och shoppingcenter. Arbetet komplicerades ytterligare av det korta Efter att ha borrat upp till 91 meter i veckan nådde arbetslaget från kunden Tiong Seng Contractors fram till slutet av den andra tunneln i december 2017. Foto: Herrenknecht avståndet mellan de två tunnlarna och en snäv kurvradie på 180 meter. Detta krävde stor precision, men tack vare att hydraulcylindrar användes för att göra kontinuerliga justeringar höll sig avvikelserna hela tiden inom toleransnivåerna och Herrenknecht talar om att det kunde göras ständiga framsteg med upp till 18 meter per dag och 91 meter per vecka. n FAKTA Maskintyp: Fullortsborrmaskin med EPB-teknik Borrkronans diameter: 5,25 meter Driveffekt: 630 kilowatt Vridmoment: 2 739 kilonewtonmeter Tunnlarnas längd: 1017 meter och 1020 meter Geologi: Heterogen med kraftigt vittrad granit Klient: Singapores nationella vattenbyrå PUB (Public Utility Board) Kund: Tiong Seng Contractors (Pte) Ltd ATT GE SAMHÄLLET F ART KRÄVER 360° INSIKT och samtidigt som vi sätter samhället i r örelse, för vi människor stödjer och utvecklar samhället. V i levererar 360-graderslösningar COWI arbetar för en effektiv, r obust och hållbar infrastruktur, som närmare varandra. Hisingsbr on, Skurubron i Stockholm och Ostlänken, en del i Göteborgspr ojekten Västlänken, Marieholmsförbindelsen och V i är involverade i flera stora infrastrukturprojekt i Sverige, såsom Sveriges nya höghastighetsjär nväg. Läs mer på cowi.se samhället i stort tack vare vår helhetssyn – vi kallar det 360-gr aderslösningar. COWI är ett ledande konsultföretag som skapar mer värde för kunder och 360-GRADERSLÖSNINGAR GER DEN KRAFT DU BEHÖVER Vi hanterar utmaningar från olika angreppspunkt er och skapar fungerande helhetslösningar för vår a kunder . NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 8 • 5 1