Nordisk Infrastruktur 1
BROAR Visionsbild av den nya Hisingsbron. Mittend
elen lyfts av fyra pyloner och ger en segelfri höjd på 28 meter. Foto: Göteborgs Stad – Det ska vara som att gå på vilken gata som helst i Göteborg. Just nu kan det upplevas som en oändlighet att ta sig från Nordstan till Backaplan som till Avenyn och Götaplatsen. Det ska vara lika självklart att ta sig till den norra sidan av bron som till den södra. Vi vill krympa avståndet och göra det mer lättillgängligt, säger Charlotte Falke, kommunikationsansvarig för Hisingsbron på Göteborgs Stad. Charlotte Falke, kommunikationsansvarig för Hisingsbron på Göteborgs Stad. Foto: Göteborgs Stad Nya stråk och plats för kvalitetstid Hisingsbron kommer att ha en segelfri höjd på tolv meter i stängt förfarande. Detta innebär att man sänker nivån i jämförelse med Götaälvbron och således minskas den negativa upplevelsen vid till exempel hård vind. Bron är också kortare och tar mindre plats, vilket öppnar upp för byggnationer i anslutning till brofästena. Här kan caféer, restauranger, bostäder och stråk ta plats för att skapa en central mittpunkt i Göteborg där staden kan utvecklas närmare älven. – Man ska kunna vistas på bron på ett annat sätt än idag. Det ska vara en ”grej” att till exempel gå till Hisingsbron och ta en selfie, fika, eller äta en take-away lunch och inte bara gå över. De nya landytorna som skapas gör att vi kan bygga hus i direkt anslutning till brofästena där man alltså kommer direkt ut på bron från husen, säger Charlotte Falke. För cyklister och gångtrafikanter kommer det alltså bli en mer behaglig upplevelse att sig över Göta älv. På brons västra sida kommer en sex och en halv meter bred yta för gång- och cykelstråk att upprättas samt balkonger att vistas på. Det ska BERGSSKOLAN – en del av Luleå tekniska universitet www.bergsskolan.se NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 8 • 5 3