Nordisk Infrastruktur 1
BROAR Pågående byggnation av brorampen på den nor
ra sidan av älven vid Ringön. Foto: Göteborgs Stad även bli lättare för invånare och besökare att ta sig ner till kajerna vid vattnet, för att spendera kvalitetstid. – Vi arbetar för en mer behaglig upplevelse. Bron är ju som sagt lägre också så det blir en trevligare upplevelse för de flesta som ska över eller vill vistas på bron, inte minst för den som har svindel, säger Charlotte Falke. Pyloner lyfter mittendel Hisingsbron kommer att bestå av två delar där den ena är avsedd för buss, bil, gång- och cykeltrafik och en separat del där kollektivtrafiken med bussar och spårvagnar kommer att trafikera. Den maximala segelfria höjden kommer att vara 28 meter vid broöppning, en viktig detalj i den sjöfartsstad som Göteborg vill vara. Det kommer att ta ungefär 8 minuter att öppna brons mittdel som kommer att lyftas vid de fyra pyloner som står i brofästen i Göta älv. Arbetet med att bygga pylonerna kommer att upptas snart. Bron kommer även att utrustas med en avancerad effektbelysning som inte bara lyser upp i natten utan också kan anpassas efter olika evenemang som pågår i staden. Hisingsbron ska enligt plan stå klar år 2021 och förväntas att kosta 3,5 miljarder kronor i 2009 års kostnadsläge. n FAKTA Hisingsbron - Har kapacitet för broöppning 1 gång i timmen. - Ska enligt plan öppnas 3 till 5 gånger per dygn. - Att öppna bron tar ungefär 8 minuter. - Segelfri höjd i stängt läge är 12 meter. - Segelfri höjd i öppet läge är 28 meter. - Beräknas klar till årsskiftet 2020/2021. - Design kom fram ur en arkitekttävling. F ormexper ten. @dokasverige @dokasverige /doka-sverige-ab Doka Sverige AB | Kurödsvägen 20 | 45155 Uddevalla | S verige sverige@doka.com | www .doka.se 54 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 8