Nordisk Infrastruktur 1
BROAR Gamla Lidingöbron trafikeras av spårtrafik
samt gång- och cykeltrafikanter. Foto: Robert Gabrielsson Bland annat finns det mätteknik som använder sig av ljud och tittar på det som reflekteras tillbaka. Fiberoptiska mätsystem och trådlösa sensornätverk är något som börjar komma in på marknaden. – Det har skett en snabb utveckling. Det går däremot inte lika snabbt att utveckla metoder för att ta hand resultaten och det data som kommer tillbaka, här behövs det mer arbete. Det är det vi arbetar med på vår avledning, att koppla samman mätteknik och tillståndsbedömningar. Vad man ska göra med all data är problemet. På KTH arbetar man under två grenar kring detta. Dels att hitta avvikelser i stora mängder data som tas fram genom maskininlärning för skadedetektering. Dels arbetar man med att göra en tillståndsbedömning utan att leta efter skador. Istället försöker man förutsäga hur länge bron kan trafikeras genom teoretiska nedbrytningsmodeller som bland annat innefattar avrostning och utmattning. På det här sättet hoppas man få en mer komplett bild av en bros skick och hur länge den kan tänkas hålla. Nya broar - en stor investering I dagsläget finns det huvudsakligen tre anledningar till varför man byter ut en bro. Den första handlar om att underhållskostnaderna är för stora. Den andra handlar om att bron inte är säker längre, och den tredje att man till exempel behöver höja axelbelastningen eller köra mer trafik. Det finns anledningar till varför man bör köra broar så länge som det går och det handlar om olika perspektiv i både hållbarhets- och kulturella synJohn Leander, forskare på avdelningen för bro- och stålbyggnad vid KTH. Foto: Robert Gabrielsson punkter. En bro kan vara värd att behålla ur ett kulturellt perspektiv på grund av dess ålder eller speciella design. – Istället för att riva och bygga nytt kan man satsa resurser på mätningar och mer avancerade analyser. Går en bro att behålla i tio, femton år till så sparar du enkelt in kostnaden för mätningarna genom att senarelägga rivning och nybyggnation som är en väldigt stor investering. Ibland måste man dock byta ut dem, som till exempel är fallet med Gamla Lidingöbron där underhållet har blivit för dyrt. Ett annat exempel är Götaälvbron i Göteborg där man har problem med materialet i stålbalkarna och bron kan bli en säkerhetsrisk om den inte byts ut, säger John Leander. n NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 8 • 59