Nordisk Infrastruktur 1
Train T ango - ett lyft för svensk järnväg ensk j
ärnväg behöver bättre infrastruktur, men oc sk å att den används b tre! digitalisering av tågföringen har hög effekt o ch kan göras i närtid t ill låg k ostna d. Järnvägarna i vårt land kritiseras ofta för dålig punktl Sv En bristande trafikkapacitet och återkommande störning förslag till lösningar som förs fram handlar oftast om banor och ökat banunderhåll. ighet, ar. De nya ds ät Bristen på system för eff ffektiv tågföring tas inte upp i debatten. Inom detta område finns stora dolda vinster att göra. Nytänkande skapar nya ä v gar att op mti järnvägskapacitet och kvalitet I trafiken. era framtidens Till äv nster dagens situation avseende tra kfifiikföringen på jä rnväg i Sverige. Till höger det nödvändiga framtida tilillllståndet, i Traiin Tango med ett fokus på samspelet tra kfikllednining-tåg.(F g(Fiig ru en är basera pd å en illustration gjord av Andersson Sandblad, Uppsala Universiitet) n n//S En ryggrad i järnvägens transportproduktion, ekonomi och attraktivitet är att kunna bedriva trafiken på ett effffek tivt sätt. Det behövs effektiv realtidsstyrning i alla led. T fikledarna måste kunna göra effffektiva trafikplaner i realtid och f ra tågfförarörarna i sin körning kunna uppfyylla dessa planer exakt. nära nog Med digitaliserade hjälpmedel för planering i realtid, och för körning, kan tågtrafiken hanteras med hög precision. Det ger bl.a. följande fö dr elar för operatörer och alla intressenter: T fiken kan nå punktlighet på sekundnivå T fikstörningar kan hanteras effektivt och säkert Befintlig och planerad trafikkapaciteten kan ökas Informationen till resenärer och transportköpare kan ra ra hållas aktuell Miljöpåverkan i form av energiförbrukning, ljud och andra utsläpp kan minskas Slitage på fordon och bana kan reduceras Drift ftkostnaderna kan minskas Resor och transporter med järnväg kan göras attraktivare och billigare Järnvägen kan t ydligare framhållas som ett bepr vö at alternativ för s amfärdsel och transporter Ovanstående schematiserade digitalisering har testats i full skala på Malmbanan. Den innebär ett stort steg till en väsentligt effektivare trafikproduktion än ida .g Bepr vö ad modern di ig tal teknik ger snabbt mätbara resultat på punkterna ovan. Di ig talisering av trafikstyrningen för järnvägar kan ge stora vinster för operatörer, kunder och samhället. Införande av Train Tango skulle göra svensk järnväg väsentligt attraktivare och konkurrenskraftigare än idag och ge ett bet dy ande bidrag till en hållbar utveckling. Varje förare behöver stöd för är a tt köra tåget i tid enlil iigt realtidsplanen och samtidigigt kkööra med god komfort, låg energiförb g alla situationer rbruknrukning och lågt s itage på fordon och bana och d te ta i så att tågen kanka lil r.. köras exakt e eft r tra klledareens plan. ffiik ik Dig litaliiseriinng kan lösa detta r ri Planeriing av tågföririin rin skett med papper och penna och används fortfarande i Sveriigge. Den är långsam och osäke Ny ngen har all llt sedan järnvägens barn ker. Ny in ormation är svår att fof kommunicera tili l t g rare och kunder. Planen stannar bokstavliligen på pappret. Ett diigig ta iselil arbete, bättre pre l å fö rat system ger snabba re re ic sion, minindre återko lippliinng för planerings rbarbetet. re re risk för missförs ntå d och bättre r i rndom rs