Nordisk Infrastruktur 1
AKTUELLT Sårbar infrastruktur för drönare Text: P
eter Höök Säkerhetsföretaget Check Point har upptäckt allvarliga sårbarheter i drönarföretaget DJI:s infrastruktur. Sårbarheten upptäcktes i alla DJI:s tre plattformar och om dessa hade attackerats av en angripare skulle denne fått full åtkomst till användares konton. – Då DJI-drönare är så pass populära är det ytterst viktigt att kritiska sårbarheter upptäcks i tid och åtgärdas snabbt, säger Fredrik Johansson, IT-säkerhetsexpert på Check Point. Med tanke på denna allvarliga upptäckt är det viktigt att andra organisationer förstår allvaret i att så pass känslig information kan bli tillgänglig. DJI täcker 70 procent av den globala drönarmarknaden och förutom konsumentkunder, så används DJI:s drönare inom tillverkningsindustrin, jordbruket, byggbranschen, räddningstjänsDJI täcker 70 procent av den globala drönarmarknaden. Bild: Check Point ten m.m. Både konsumenter och företag som använder DJI:s drönare synkroniserar foton, video - Geely Holding och CASIC utvecklar supersoniska tåg traktsföretag inom rymdindustrin, är aktivt involverat i projekt som utvecklar supersnabba tåg. Enligt företaget håller man på att utveckla ett tågsystem vilket tillåter toppfarter runt 1 000 kilometer i timmen, medan man studerar tekniker för farter på upp emot 4 000 (!) kilometer i timmen. De nya tågen kommer att färdas med tub-liknande kabiner för att minska luftmotståndet, sade Geely i ett uttalande. Bild: Zhejiang Geely Holding Group /CASIC Text: Markku Björkman Avtalet kommer att göra det möjligt för de två företagen att tillsammans utveckla tåg som färdas snabbare än ljudet med hjälp av Maglev-teknik och nästa generations mobilitetsteknik. Enligt Reuters kommer de nya tågen köra ovanpå marken med hjälp av magneter med passagerare i tubliknande kabiner. Kinesiska Geely, som är ägare till Volvo Cars, har tecknat ett avtal med statliga China Aerospace Science and Industry Corporation om att tillsammans bygga supersoniska tåg. CASIC, som är ett av Kinas största kon - NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 8 • 9 Norrbotniabanan För godset, tillväxten och människorna • 27 mil ny järnväg mellan Umeå och Luleå • Halverar restiderna mellan kuststäderna • Minskar koldioxidutsläppen med ca 80 000 ton/år • Ger driftsäkerhet och dubbelspår till Stambanan • Prioriterad del av det Europeiska stomnätet för järnväg byggnorrbotniabanan.nu klipp, flygloggar, ljud, kartvyer m.m. till DJI:s molnservrar.